donderdag 23 december 2021

Volgens patroon en experimenteel in wit met maximum 2 materialen

Het is een aparte titel voor een berichtje, maar dit is de opdracht na een dagje coaching door Laetitia.

Een werkstuk maken in 1 kleur (wit) met maximum 2 materialen, moeilijk hoor. En als thema: volgens patroon en experimenteel, in datzelfde werkstuk.

Mijn allereerst gedachte was op de terugweg in de auto met Conny, een klaverblad op de snelweg en die dan weg laten lopen... Met stofjes... Uiteindelijk niet inspirerend genoeg. 

foto Wikipedia

Wit op wit borduren, witte bomen in een sneeuwlandschap, pfff.

Ik ben een potje gaan vilten. Witte schapenwol is niet helemaal helderwit, eerder roomwit, maar toch wit. En met wol kun je oneindig veel dingen maken, bewerken, 'beeldhouwen'.

 

 

En toen de schaar er in, o zo schokkend!!! voor mij tenminste. En dan... tja, wat dan....

 

Iets met bloemen er boven op en met de wortels door het gat aan de zijkant er uit?
Iets met een groter gat en het dan gebruiken als een soort kijkgat voor een vogel of kabouter, ach ja, je verzint eens wat.
Iets borduren met wit garen of gesponnen wol? Maar dan wil ik er weer kraaltjes bij doen en ik mag maar 2 materialen. 
Geen inspiratie.

Dan maar iets beginnen met iets experimenteels.

Ik heb altijd bewonderend gekeken naar die bobbels in het viltwerk gemaakt met knikkers. Meestal zie je ze in verschillende kleuren, want je knipt de bovenkant open om de knikkers er uit te halen. Zoals deze van Verfvirus. Maar ja, 1 kleur....


Eerst een lapje vilten, niet erg stevig vast vilten


Dan knikkers er in, afbinden en verder vilten


Touw er weer af, mmm.. de knikkers komen er gewoon aan de onderkant uit en de bovenkant blijft niet mooi rond. Sufferd, ik had extra wol aan de onderkant moeten vilten om het dicht te maken.


Opnieuw. Het rechterlapje is te dun gevilt, het linkerlapje gaat beter.




Eindelijk is dit geworden zoals ik het in gedachten had. Maar het is veel te groot voor het potje.


Ik heb er nog een paar geprobeerd.


Knikkers er uit gehaald door de bovenkant open te knippen en dan weer voorzichtig de openingen steviger gevilt.
Leuk om te doen, maar verder weinig inspiratie.



En toen liet Conny deze foto's zien van de tentoonstelling bij Hawar. Zo mooi!

En meteen wist ik het....


Ik heb een lap stof gevilt van 2 lagen Drents Heideschaap, lange stugge vezels en 1 laagje rommelwol. Rommelwol bestaat uit te korte stukjes, als je ze wast rommelt het in elkaar, als je ze door de kaardemolen haalt worden het afvalstukjes. Ik weet niet meer van welk schaap, het voelt niet als Drents Heideschaap, Texelaar of Schoonebeker. Dit heb ik vast eens gehad als vulwol.


Ik kreeg er in ieder geval een prachtig reliëf door op de lap vilt. Eigenlijk zonde om er nog iets op vast te zetten. 



Ik heb het lapje met de opengewerkte bolletjes op de lap vast gespeld. Daarna dacht ik dat ik de zijkanten van het lapje een beetje weg moest werken. Hier ben ik vergeten foto's te maken. Ik heb een paar bloemetjes gemaakt uit een lapje met 1 klein bolletje wol in plaats van een knikker, zodat die er in kan blijven zitten. 


En een paar kokertjes, die ik heb gemaakt door wol om een stuk schuimrubber te vilten, zo'n isolatie ding voor om een leiding. Daarna heb ik het in tweeën geknipt en verder gevilt.


Het zijn de kokertjes hier aan de rechterkant.


Toen dacht ik aan een blogpost van vorig jaar, toen ik een bloem had gemaakt volgens een workshop van Carla van Belle. Een bloem van organza met wol. Dit was mijn tweede materiaal! (ik heb al tig keer gedacht aan parels, kralen, glittergaren...) 
Ik heb er 3 gemaakt en de mooiste uitgezocht voor mijn werkstuk. Alles weer vast gespeld. 

 

Daarna heb ik een flink aantal dunne sliertjes gevilt. Dat is zo'n lekker werkje om te doen terwijl je een spannend boek leest, alleen maar sliertjes op bubbeltjesplastic maken en dan door je handen heen en weer wrijvend lekker stevig maken. Ik heb ze met een sliertje aan elkaar vastgebonden, zodat het beter blijft zitten. 


Vervolgens heb ik nog een paar toeters gemaakt met diezelfde koker als hierboven, maar dan alleen aan het einde open geknipt en verder gevilt. Ik heb er 3 gemaakt, maar dat stond niet mooi bij elkaar. Dus zijn het er 2 geworden.


En hoe maak je dan de boel vast? Ik heb uiteindelijk de bloemen en bolletjes en kokertjes eerst vastgeprikt met de viltnaald. Daarna de lege, lelijke plekjes opgevuld met krulletjeshaar van een schaap van Ingeborg, iets van een kruising van een Gotland en een Wensleydale of zoiets.


Maar omdat het uitzakte zodra ik het werkstuk omhoog hield heb ik nog een draad gesponnen en daar zo onzichtbaar mogelijk de losse stukken op de lap vastgenaaid. Het voordeel van de gesponnen wol is, dat je het aan de achterkant van de lap ook nog een beetje in de wol kunt prikken met de viltnaald waardoor je nauwelijks de draad ziet. 

 

Hahaha, nergens voor nodig geweest om die draad voorzichtig weg te werken. Want ik heb de lap met een gesponnen draad op een canvas van 40x50 cm vastgenaaid, een ophangdraad aan de achterkant vast gemaakt en hop! het hangt.


Nu hoef ik alleen nog maar het kastje eronder op te ruimen....















3 opmerkingen:

  1. Wow, wat een uitdaging en wat een geweldig resultaat!
    Heerlijk dat je er veel foto's van hebt gemaakt; zo begrijp ik beter wat je gedaan hebt.
    Ik vind het reuze knap hoe je de verschillende technieken hebt gecombineerd met elkaar en ze samen tot één geheel hebt gemaakt. Door het gebruik van maar één kleur word ik niet afgeleid en krijgen alle onderdelen meer aandacht. Bovendien vind ik het werk door je kleurkeuze een fijne rust uitstralen.
    Prachtig!
    En uh dat kastje, daar let ik gewoon niet op!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Over inspiratie gesproken...! Hierboven heeft Marjan het al prachtig verwoord...
    Je bent hier echt heel goed in en het enthousiasme straalt van je bericht af!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wauw wat een uitdaging zeg en hoe goed gelukt.

    BeantwoordenVerwijderen