dinsdag 13 juli 2021

Banyan tree # 1

Ik heb me opgegeven voor Kunst in de etalage georganiseerd door het kunstfestival in Schiebroek. Het thema is Schiebroek op Safari. Ik ga het steeds leuker vinden om iets in elkaar te knutselen op een thema. 

We zijn in allerlei verwegbuitenlanden op natuurwandelingen geweest, maar nog nooit op grote beesten safari. Wel zijn we in Sri Lanka en Gambia op vogelsafari geweest. Gewoon leuk, boekje in de hand en een cameraatje of later de telefoon voor foto's (die toch nooit lukken) en we vergeten altijd een verrekijker mee te nemen.

En wat is dan leuker om een banyan-boom te maken, zo'n boom met lianen en vogeltjes er in.

Eerst maar eens wat plaatjes gezocht van een banyanboom. Op Google, want hoewel ik al heel vaak in diverse oerwouden geweest ben, heb ik zelf geen enkele banyan boom op de foto. 

 


Ik ben dus eerst begonnen met een frame van kippengaas om een koker van dik karton. Omdat je steeds dat kippengaas moet knippen prik je nogal eens in je vingers en handen. Met wat oud elektriciteitsdraad heb ik de boel boven aan de koker 'gehangen'.


Daarna heb ik verschillende lappen gevilt van schapenwol. Niet te strak vastgevilt, gewoon genoeg zodat het makkelijk om het gaas gevouwen kon worden en eventueel in kleinere stukken gescheurd of geknipt kon worden. 



Dit heb ik om de wortels gevouwen en vastgeprikt. Bij de stam heb ik ook nog een hoop wol aan de binnenkant tussen de koker en het kippengaas gedaan, zodat ik de lappen wol door het gaas heen aan de andere wol vast kon maken. Ik heb dit met donkerbruine wol van een bont schaap gedaan, want daar had ik een hoop van. Daarna heb ik wat lichtere wol gebruikt van een ouessantje. Dit was een beetje rommelwol, maar wel van de goede kleur. Ik heb gewoon stukje bij beetje de wol er op geprikt en af en toe de boom nog een beetje in vorm geduwd. Dit was wel een klus hoor!



Van elektriciteitsdraad heb ik takken gemaakt en die omwikkeld met wol, de boel vastgeprikt en aan de bovenkant van de koker vastgezet met een schijfje hout. Daar weer overheen gevilt. Ik blijf prikken.... 


Wordt vervolgd.




























6 opmerkingen:

  1. Dat vind ik echt heel gaaf... Ruimtelijk werken is niet mijn sterkste kant en wat is het dan leuk om zoiets te zien.
    Ja, dat kippengaas kan pijn doen.
    De boom gaat er al echt als boom uitzien!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geweldig om te zien, de wijze waarop alles wordt opgebouwd,
    en ik zie al heet goed een erg mooie robuuste Banyan boom
    tevoorschijn komen. Ben heel benieuwd naar alle vorderingen.
    In ieder geval veel succes....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat leuk zoals jij aan het werk bent, het wordt al wat en ik ben heel benieuwd naar het vervolg.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat geweldig dat je ons stap voor stap meeneemt in het proces! Het is heel interessant en indrukwekkend om te zien hoe je het aanpakt. Dat je zere vingers hebt, kan ik me goed voorstellen. Kippengaas is scherp!
    Ik hoop dat je er niet te lang napijn van hebt zodat je weer verder kan werken aan dit prachtige object!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nou dat is een mooi project ik ben benieuwd naar het vervolg

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een gaaf project! Ik ben ook benieuwd naar het vervolg.

    BeantwoordenVerwijderen