zondag 25 juli 2021

Banyan tree #2

 Zo, het begin staat klaar.


Tijdens de viltworkshop op donderdagochtend konden we makkelijk buiten zitten, heerlijk. Als er niet teveel mensen zijn kan ik makkelijk zelf wat simpele dingen maken. De lianen dus!


De lianen zijn makkelijk, gewoon slangetjes vilten. Wat wol in een slangetje uitleggen op bubbeltjesplastic, zeepwater er over en rollen maar. 

Maar ja, hoe krijg je die vast op je boom...
Ik had al een aantal nachten liggen broeden op een idee hoe ik blad aan de boom vast kon maken. En op een ochtend wist ik het! Vast spinnen aan een draadje. Ik heb niet voor niks een workshop kunstige draadjes (art yarn) spinnen gedaan. 


Ik heb een draadje met koperdraad getwijnd. Dit is een verhaal van linksom spinnen, rechtsom spinnen, linksom spinnen, steeds met dezelfde draad. Maar dan met iedere keer iets erbij. 

Er zit best nog veel koperdraad op zo'n klein klosje. Ik heb voor koperdraad gekozen zodat ik het bladerdak makkelijker kan buigen en ergens omheen kan winden of naar boven kan 'kneden'.


Daarna heb ik losjes plukken wol om het getwijnde koperdraadje heen gesponnen. Het hoeft niet overal dezelfde dikte te hebben, ik heb het dan ook niet gekaard. Het moet wel het koperdraadje verbergen.


Ik heb een paar lapjes stof geknipt en aan een klosje naaigaren vastgeknoopt. Dat heb ik weer om het getwijnde, gesponnen wol draadje heen gesponnen. Zo ongeveer moet het worden, maar ik moet meer blaadjes maken en een makkelijkere manier vinden om het vast te maken. 
Dus heb ik de groene lapjes stof er weer uitgetrokken en de lianen er in vastgemaakt. Dit stukje spinsel heb ik gebruikt om de lianen om de takken heen te draperen.

Toen kwam de volgende klus: een hele berg blaadjes knippen van stof, en nog meer, en nog meer. Een lekker werkje om 's avonds te doen, je hoeft er niet bij na te denken. En omdat ik zo gedachteloos bezig was ben ik vergeten om daar een foto van te maken. Ik heb alle blaadjes met verschillende kleuren door elkaar aan een naaidraadje geregen. Dat draadje gaat bij het spinnen wel eens in de knoop zitten, maar vooruit. 

Ik heb mijn grote spoel op het spinnewiel gezet, want met al die blaadjes past het niet door het gewone gat van de gewone spoel. 


Ik heb de blaadjes wat dichter bij elkaar gesponnen. Op de rechterfoto kun je zien dat het toch wel een flink bladerdak zal worden. (dacht ik)


Op de foto rechts is het met blaadjesdraad van 1 spoel, op de foto links met draad van 2 spoelen. Moahh, het ziet er nog steeds niet helemaal goed uit. Nog maar meer blaadjes knippen voor een 3e spoel....

Wordt vervolgd





















4 opmerkingen:

  1. Wat een kunstwerk. Ik heb niet helemaal een beeld bij dat spinnen met dat koperdraad en de blaadjes maar ik vind het een geweldige oplossing. Het wordt echt een prachtige boom.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat leg je het toch allemaal fantastisch uit, het is een
    behoorlijk bewerkelijk proces. Maar geweldig als het uiteindelijk
    gaat lukken zoals je het voor ogen ziet. Vind het er nu al
    PRACHTIG uitzien, mijn complimenten!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat slim om je spinnewiel te gebruiken en koperdraad voor de stevigheid! Het is wel een hele overdenking geweest en ook een hele klus om uit te werken, maar ook heel origineel en met een mooi effect!
    Grappig die foto van je spinnewiel waarbij de blaadjes meegesponnen worden.
    Je boom vind ik nu al mooi; hij zou zo in een mooi sprookjesbos kunnen staan!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nou, mijn complimenten hoor.
    Het is nu al een mooie boom, maar als je er zelf nog niet tevreden over bent, dan kan ik me voorstellen dat je nog even doorgaat met blaadjes knippen.
    Wat een werk zeg, maar je creëert wel wat moois.

    BeantwoordenVerwijderen