vrijdag 30 december 2022

Boomstam met zwammen / Tree bark with fungus.


Ik heb deze tutorial voor een Engelstalige groep gemaakt, dus die zet ik hier ook in het Engels bij. Mijn Engels is niet zo goed als mijn Frans, maar vooruit, ik doe mijn best.




Ik ben gek op deze oude knotwilg in mijn tuin. Ik krijg er altijd veel inspiratie door.

I love this old willow in my garden. It’s an eternal inspiration. 



De boomstam.

Ik ben begonnen met een ondergrond, een lapje van 11 x 16 cm. Daar heb ik een stukje zelfgeverfd blauw en groen opgelegd om lucht en gras te maken. En een lapje bruin voor de boom.

The bark

I started with a piece of fabric of 11 x 16 cm. Then I added some hand dyed blue and green fabric to make the sky and the grass, and some brown for the tree. 

Met het borduurvoetje op de naaimachine heb ik de horizon tussen gras en lucht gemaakt. Ik heb wat kleine stukjes stof op de boom gelegd. Ik heb uiteindelijk eerst wat organza onder de strookjes stof gelegd, de strookjes vastgelijmd en daarna zo'n beetje vastgenaaid.

With some free motion sewing I marked the horizon. I cut some small scraps of brown to put on the tree. Finally I added some organza underneath the strips, I glued the strips a little and then attached them by sewing.

Toen heb ik er wat plukjes wol opgelegd, dat ik op z'n minst 100 jaar geleden gesponnen heb. Slechte foto.

Then I added some wool I’ve spun 100 years ago (at least). Bad picture, 

Maar hier heb ik nog een foto van de wol.

but this is a picture of the wool. 



Daarna nog een laag organza er bovenop en nog wat machineborduurwerk met 2 draden (groen en grijs)

Another layer of organza on top and some more free motion with 2 threads (green and grey).


Ik heb het overtollige aan organza er af geknipt.

I cut off the excess of organza, 


Daarna met een kleine soldeerbout wat gaten gemaakt in de organza zodat je de ondergrond ziet en daar is de boombast.

then burnt some holes with a small soldering iron and voilà the bark.



Mijn man zei dat het groen op de boom te groen was, daarom heb ik dat met een beetje bruine acrylverf bijgewerkt.

My husband said the green on the tree was to green, so I painted it just a little bit with some brown acrylic paint. 

De zwammen

Ik had wat voile van een vriendin gekregen die bruidsjurken vermaakt. Ik heb met een stift die verdwijnt bij het strijken wat zwam-vormen getekend en min of meer halve rondjes genaaid met de naaimachine. 

The fungus

I had some voile from a friend who is a tailor of brides dresses. I drew with a heat soluble marker some fungus forms and stitched more or less half rounds with my sewing machine.  



Ik heb het met vliesofix op een stukje gebroken wit tricot van een oud t-shirt gestreken. 
I ironed it with heat and bond(?), vliesofix in Dutch, on a piece of off-white jersey from an old t-shirt. 


En de stukje uitgeknipt.
And cut the pieces.



Ik heb ze met de hand met een paar kleine steekjes vastgemaakt. Daarna heb ik ze gestreken met wat bakpapier er over zodat ze goed loodrecht op de boom zouden komen te staan. 

I attached them with some hand stitches. I then ironed them with some baking paper on top to make sure they would stay perpendicular on the tree.


Ik heb nog wat voeringstof in de goede kleur gevonden. Ik heb hele kleine stukjes geknipt om te proberen of ik wat blaadjes op de grond kon maken. Met een pincet en een waxinelichtje heb ik de rafels weggesmolten en geprobeerd om er vorm in te krijgen. 

I found some lining in the right colour. I cut some really tiny bits to try to stitch some leaves on the ground. With a tweezer and a tea light I tried to avoid the fraying of the fabric. And to shape them.


Het was best lastig om ze niet te verbranden, omdat ze makkelijk vlam vatten. Ik heb een paar grassprietjes geborduurd met wat restjes borduurzijde.





Het mos aan de zijkant van de boombast is gemaakt door wat breiwol af te winden totdat het gaat krinkelen. Ik heb de draadjes een beetje uit elkaar gehaald en de boel losjes gestikt. Ik heb dik plakvlieseline aan de achterkant gestreken en de stof voor de achterkant op maat gesneden.




Ik heb eerst een smal zigzagrandje gemaakt (wijdte ongeveer halverwege en lengte 2,5) en daarna nog een randje met de breedste zigzag en op knoopsgatensteeklengte om het af te maken.
 
First I did a smal zigzag all around the card and then another wider and thighter zigzag to complete.



De beheerder van het natuurbezoekerscentrum had mijn bericht op facebook gezien en hij vertelde me dat zwammen geen lamellen aan de onderkant hebben maar buisjes, en dat als het een wilg moest voorstellen het dan een tonderzwam moest zijn (iets dikker en grilliger en bruin-grijze golvende strepen bovenop) of een zwavelzwam (minder dik, maar toch iets gevulder). En dat dit wel een beetje op een berkenzwam of een zadelzwam kon lijken. Zo leer je weer eens wat over zwammen.
Maar het mooiste van dit alles is dat ik een paar zwammen heb meegekregen om te bestuderen. Ze moeten natuurlijk wel terug, dus ik heb er een hoop foto's van gemaakt. En een probeersel van wol.














3 opmerkingen:

  1. Vol bewondering kijk ik naar je werkwijze Petronille, vind het heel
    knap hoe het eindresultaat tot stand is gekomen. Zo mooi om te zien dat je naar van alles en nog wat op zoek gaat om datgene wat je voor ogen hebt ook daadwerkelijk voor elkaar zal krijgen. Nou jouw zwammen hebben dan misschien geen buisjes maar ik vind de lichte lamellen wel heel erg mooi bij je werkstuk passen.
    Je hebt een paar bijzondere zwammen te leen gekregen. Inderdaad
    mooi om te bestuderen. Je probeersels van wol zien er ook al veelbelovend uit.

    Wens je een bruisende jaarwisseling toe,

    Groet,
    Josephine

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel voor je bericht. Ik probeer steeds nieuwe dingen uit, ben een aantal dagen naar een cursus geweest bij het textielinstituut. En het is zó leuk om een dag bezig te zijn met een probeersel en het lúkt!! Fijne jaarwisseling.

      Verwijderen
  2. Wat prachtig om de foto’s van begin tot eind te zien van je prachtige boom, wat goed zeg, complimenten hoor !

    BeantwoordenVerwijderen