maandag 6 februari 2023

Golven

 Szabóné Marika heeft op facebook een leuk filmpje geplaatst hoe je een roos kunt naaien door een reepje stof door de ronde opening van het borduurvoetje op de naaimachine te leiden. Daar krijg je dan natuurlijk weer veel nieuwe ideeën door.

Ik had een paar weken geleden in mijn 'afmaak-jaar' al een wandkleedje afgemaakt. Daar heb ik (woeste) golven gemaakt met textielverharder.


Daar gebruikte ik randen van weefwerk voor, die iemand voor me had meegebracht uit het textielmuseum in Tilburg.


Nu vond ik ook nog een half-af werkstukje dat ik met restjes wol en draad gemaakt had op de punchmachine. Ook al een zeegezicht.


Hieronder zie je de achterkant. Zo kun je goed zien dat de draadjes door de stof gedrukt zijn. Niets is genaaid.

Ik heb hier en daar nog een paar lijntjes over genaaid om de boel goed vast te houden, want het zijn toch wel kleine draadjes.


Ik heb eerst een proefje gedaan met een nogal harig draadje. Het is best nog wel gepeuter om het door het ronde gat van het borduurvoetje te krijgen. Het is niet heel goed te zien, daarom heb ik even een pijltje gezet. 
 

Toen heb ik met een pincet het stuk rafelstof door het gat gehaald en ben ik maar gaan naaien. Je moet niet te snel willen gaan, ik heb er een naald door gebroken.


Ik heb het na afloop een beetje gekamd, om de draadjes weer een beetje springerig te maken. Ik vond het wel leuk om te doen. Nu nog een keer afwerken. 




1 opmerking:

  1. Dit klinkt (voor mij in ieder geval) zó ingewikkeld! Maar jij draait er je hand niet voor om, wat knap om zoiets te maken!

    BeantwoordenVerwijderen