woensdag 31 mei 2023

De Trap

Het is de eerste keer dat ik mee mag doen met De Uitdaging. Het thema voor deze keer is Trap, werkstuk van 40 cm breed x 60 cm hoog.

Trap.... ik dacht als eerste aan de trappen van de poldermolen, lange steile hoge trappen. 's Ochtends nog doodeng en 's middags ren je ze bijna op en af. Ik was niet lang voor het begin van mijn werkstukje voor het eerst bij de poldermolen om als molengids rondleidingen te doen. 

Maar al gauw had ik mijn moeder in gedachten, die slechts honderdduizend keer zei: Nooit met lege handen naar boven! Tja, en zelf heb ik dat ook wel honderdduizend keer gezegd tegen mijn kinderen. Wie niet. Nog altijd liggen er veel spullen op mijn trap.

Dus het subthema van de Trap is: Nooit met lege handen naar boven.

Je begint met overal trappen te zien, rechte trappen, ronde trappen, vooraanzicht, zijaanzicht, tegen een muur, losstaand. Op pinterest zag ik een mooie tekening van een ronde trap. Die heb ik als basis genomen.
https://es.pngtree.com/freepng/hotel-curved-staircase_4667679.html

Ik heb het eerst uitvergroot op ruitjes papier en gekeken hoe traptreden nu eigenlijk in elkaar zitten.



Ik heb de treden en de zijkanten apart uitgetekend, gespiegeld en overgenomen op vliesofix.

Maar eerst de ondergrond...

Voor de muur heb ik een lap stof in de verfpan gestopt, waar ik wol in aan het verven was voor een workshop. Ik had de kleur van mijn eigen muur in gedachten, maar dat is niet helemaal gelukt voor de lap stof



Het is iets wat volgens mij katoen/polyester is, want het kwam er vlekkerig uit (gemarmerd zullen we maar zeggen). Maar ik vond het mooi genoeg. Ik heb het mooiste stuk gebruikt voor de achtergrond. 


Voor de vloer heb ik grijze meubelstof gebruikt. Ik heb het midden van de trap bepaald op de stof en van daaruit ben ik de tegels gaan stikken. Je ziet maar net een kleine bolling van de stof die de tegels moet voorstellen. Niet overheersend, de stof is al overheersend genoeg. 


Een donkergroen lintje als plint.

Dan de trap er op. Ik heb de zijkanten uitgetekend, daarna overtrokken op vliesofix en vervolgens op een lap donkerbruine stof gestreken. 

Hetzelfde gedaan met de treden, maar dan op lichterbruine stof. Ik heb de treden in accordeon gevouwen en gestreken. 



De bovenkant van de treden heb ik heel licht met geel inktensepotlood iets lichter gemaakt. En de voorkant van de traptrede heb ik met een heel dun randje gestikt. 

De linkerzijkant heb ik op de lap gestreken en gestikt. Dan de traptreden erop gestreken en in de vouw aan de achterkant op de stof gestikt. Ik heb een klein zigzagje aan de linkerkant genaaid. Daarna de rechterzijkant  er op gestreken en gestikt.
Voor de trapleuning heb ik een oud linnen lintje gestikt, weliswaar zonder spijlen, maar het lintje is zó mooi.


Ik had net een workshop 'verweerd opgepoetst' bij Eke Krug gevolgd, met veel tyvek, angelinavezels, krimpfolie, mylar, hot spots, enz. Dus ging ik aan de slag met de spiegel. Ik heb een stukje tyvek met rood-bruine textielfverf geverfd. Mijn oude strijkijzer verhit niet zo goed meer en zo kon ik niet goed de bubbels krijgen die ik in gedachten had, dus heb ik het met een hotgun wat meer op laten bollen.


Het spiegelglas had ik eerst met zilverfolie op vliesofix gedaan, maar dat kreukte te veel. Dus heb ik het nog een keer gedaan met krimpfolie, dat ging beter. Rechthoekje uit de tyvek gesneden, folie in het midden. Eerst met een stiksteekje strak langs de rand van de spiegel vastgenaaid, daarna met vrij machinaal borduren de rest van de spiegelrand vast genaaid.

Van het uitgeknipte middenstuk tyvek heb ik de vorm van een vaas geknipt. Eerst heb ik met vrij machinaal borduren de vaas vastgezet. Maar die werd te plat, dus heb ik met dikke borduurwol strepen geborduurd om hem wat meer volume te geven. 

De bloemen heb ik met de verdwijnstift op katoen getekend en op een ondergrond van dun fiberfill in de borduurring genaaid. Met het strijken om de verdwijnstift te laten verdwijnen is de fiberfill een beetje gekrompen of gesmolten, waardoor de bloemblaadjes een beetje opbollen. Ik heb ze gekleurd met penseelstiften van de action. Uitgeknipt en met een paar steekjes met de naaimachine vastgezet.



Dan heb ik alleen de kleine accessoires die altijd op de trap staan er bij geknipt en vast gezet.
Uiteindelijk geen kleerhanger, die was niet in de goede verhouding tot de bloemen.


Nu de rand nog. Daar zit ik altijd tegenaan te hikken. Met de naaimachine stroopte alles op, dus heb ik er maar een keer de tijd voor genomen en de boel met het handje gedaan. Ik heb van het restje bruin van de trap biaisbandjes geknipt en een klein randje gemaakt. 

En dit is het geworden.




1 opmerking:

  1. Ik had al even een preview van het geheel en vind de trap heel vrolijk , bijna dansend in de ruimte. De uitgebreide beschrijving is heel boeiend. Welkom bij de De-Uitdaging.

    BeantwoordenVerwijderen