zaterdag 27 april 2024

Wikken en wegen

Margeeth heeft het thema Balans uitgekozen voor dit kwartaal bij de Uitdaging.


Ik dacht meteen aan Vrouwe Justitia, die meestal met een weegschaal staat afgebeeld bij de rechtbanken in Nederland. In Utrecht staat er een prachtig beeld van Vrouwe Justitia, gemaakt door Elselien van der Graaf. Zij beeldt zelf de weegschaal uit en je ziet haar (met blinddoek voor) wikken en wegen om de balans van de rechtspraak te vinden.


Via een app heb ik de foto om kunnen zetten in een tekening, weet niet meer welke dat was.

Nu had ik in mijn spullen nog een voetje gevonden voor een tiffany-lampje en ik dacht dat dat goed van pas kwam voor het thema Balans. Dit stuk wordt een en al balanceerwerk, vooral omdat ik het in een punt wilde maken in een vierkant metalen frame.


Ik heb hem eerst op maat uitgetekend op papier. Daarna heb ik de voor- en de achterkant van een lap etalagestof uit een grijs verleden aan elkaar genaaid op een ondergrond van vlieseline.


Vervolgens de tekenversie van het beeld op papier uitgeknipt.


Ik heb de lijnen van de tegels met een liniaal en verdwijnstift overgetekend en daarna met de machine gestikt. 




Zo ook met de lijnen van het glazen gebouw aan de rechterkant. 


Een prachtige bronskleurige kreukelstof die ik al jaren in huis heb en waar ik nooit een bestemming voor kon vinden was nu het perfecte stofje voor Vrouwe Justitia. Ik heb haar vorm uitgeknipt uit een dik stuk vilt en bekleed met de stof. 


Toen de bomen: uitgetekend op een stukje wateroplosbaar folie. Op een lapje organza gelegd en met de naaimachine met het borduurvoetje in bomenvorm geborduurd.  Min of meer het folie weggeknipt, even uitgespoeld en in vorm laten drogen.

 

Even gepast met het metalen frame om te kijken of alles nog een beetje klopte. Ik heb een rood draadje om de voet van het beeld gelegd en wat schaduw langs de ramen gemaakt met een zwart inktense potlood. 

 

Toen moest de hele boel met het handje op de ondergrond vast genaaid worden. Pfff, wat een werk. 


Maar het paste allemaal goed. De hele boel blijft met clipjes aan het frame vast. 


De achterkant heb ik van dezelfde stof geknipt. De zomen heb ik met vliesofix vastgestreken en daarna met de hand aan de voorkant vast genaaid. Ik heb er nog gaten van in mijn vinger, ondanks de vingerhoed! De bomen hingen een beetje slap na al dat naaiwerk, daar heb ik nog wat houtlijm in gestreken. 


In het echt en van dichtbij is ze nog véél mooier. Ik ben er best tevreden over.












Geen opmerkingen:

Een reactie posten