vrijdag 10 juli 2020

Crea 5220 week 28 doodelen / gribouillage

Doodelen op stof is leuk, dat is gewoon proberen een vlak vol te krijgen met stikjes en hopen dat het er goed uitziet. Niet dat het altijd goed lukt hoor, maar zoals altijd geldt: oefening baart kunst!

Du gribouillage sur du tissu c'est rigolo, il faut juste essayer de remplir une surface avec des points de couture et espérer que ça a l'air pas trop mal. Ça ne marche pas toujour, mais comme d'habitude: l'exercice fait l'art! (traduction d'un proverbe néerlandais)


Hier was ik vergeten om er fleece achter te doen. En kijk eens naar de blaadjes.... 
Ici j'avais oublié de mettre une doublure derrière. Et regardez les feuilles...


Maar nu doodelen. Eerst oefenen op papier. Tsjonge, het blijft lastig om je pen niet op te lichten.
Cette semaine je gribouille. Je m'entraine d'abord sur du paier. Mince, c'est difficile de ne pas relever le stylo.


Dan met de verdwijnstift op stof. Gelukkig is het niet erg als je af en toe naast de streepjes stikt.
Ensuite avec le crayon feutre disparaissant sur le tissu. Heureusement qu'on puisse coudre à côté des traits.


Dit is leuk om te doen. Wel 2 keer de draad gebroken, maar je ziet het (hoop ik) niet.
C'est amusant à faire. J'ai cassé le fil 2 fois, mais (j'espère) qu'on ne le voit pas.


Ik ben iets buiten de maten van een briefkaart gegaan. Nu moet ik nog plakvlieseline op de achterkant strijken, want als ik de kaart op de goede maat snij, dan gaan de stikseltjes niet los zitten.

J'ai dépassé un peu les mesures d'une carte postale. Il faut que je repasse le renforcement autocollant sur le derrière, pour ne pas défaire les bouts de fils lors de mon découpage.


Zo moet het ongeveer worden. Morgen maak ik hem af. Nu eerst nog even werken.
Ça sera à peu près comme ceci. Demain je la finirai. Maintenant je pars travailler.


11 opmerkingen:

  1. Hé kijk, weer zo’n leuk idee om te doodelen.
    Heb zoiets al wel vaker gedaan, maar nooit aan gedacht dat het ook een soort van doodelen is, grappig hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is als meanderen bij het quilten met de naaimachine. Het lastige is om het in één keer te doen, zonder steeds af en aan te hechten.

      Verwijderen
  2. Wow! The effect you got is wonderful! Which yarn did you use on red?
    Carmela

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. The red fabric is a piece of an old pair of trousers. The yarn is a bobbin of glossy thread I have bought in a flee-market. It is slightly thicker than normal sewing thread and I use it for free-motion embroidery on my sewing machine.

      Verwijderen
  3. Wat ontzettend origineel weer, Petra! Echt prachtig effect op de stof. Je bent een kunstenares op gebied van textiele werkvormen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel. Ik vind het leuk om van alles te proberen met deze opdrachten. Het rare is dat ik met stof van alles kan wat met papier niet lukt, op de een of andere manier.

      Verwijderen
  4. Mooie doodles! Maar volgens mij mag je best je pen oplichten hoor...
    Maar je uitwerking op stof is grandioos! Wat ben je daar een kei in..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel. Ik vind het zo leuk om te doen. Bedankt voor het organiseren.

      Verwijderen
  5. Schit-te-rend! Wat een mooi effect heb je gekregen door het kleurgebruik en de fleece. Héél mooi👍🏼

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, het scheelt echt heel veel of je er wel of niet wat fleece achter doet.

      Verwijderen
  6. Wat heb je er weer een fantastische uitwerking van gemaakt,
    heel bewerkelijk maar zeer geslaagd.

    Hier geef ik even antwoord op je vraag die je stelde op
    mijn blog. Zelf gebruik ik ook regelmatig Oost Indische inkt
    om te tekenen. Je vroeg je ook af wat een doezelaar is,
    Een doezelaar is een staafje [model pen] heel strak
    opgerolt papier met een punt daaraan, ze bestaan in
    allerlei maten en worden gebruikt
    als je bijvoorbeeld met conté potlood, kleurpotlood of grafietstaafjes werkt dan kan je met de doezelaar mooie
    schaduwen uitsmeren, je kent ze vast wel denk ik.

    Groetjes,
    Josephine

    BeantwoordenVerwijderen