woensdag 15 juli 2020

blauw / bleu

Vorige maand liet ik mijn rode werkstukje zien. Het is behoorlijk abstract voor mijn doen. Maar ik vond het wel leuk om iets in één kleur te doen. Daarom besloot ik ook iets in blauw te maken. Mijn oog viel op een schilderij van Sip Hofstede. Niet echt blauw, maar wel mooi om als voorbeeld te gebruiken.

Le mois dernier j'ai montré mon ouvrage textile rouge. C'est plutôt abstrait pour moi. Mais j'aimais bien fabriquer quelque chose en une seule couleur. C'est pourquoi j'ai décidé de faire quelque chose en bleu. J'avais remarqué une peinture de Sip Hofstede. Pas tout à fait bleu, mais bien pour utiliser comme example. 


Ik ben eerst begonnen met lapjes uit te knippen en die neer te leggen op strijkvlieseline. Met kleine beetjes tegelijk heb ik dat vastgestreken. 

J'ai commencé à découper des bouts de tissu et de les arranger sur un morceau  de textile thermocollant. Je les ai collés en les repassant par petits bouts.


Daarna heb ik de lucht horizontaal doorgestikt en de grond in een waaier vanuit het midden.

Ensuite j'ai surpiqué le ciel horizontalement et le sol en éventail depuis le milieu.



Met wat acrylverf heb ik wat meer accenten in de lucht gemaakt en wat geel/groenige stelen aan de linkeronderkant. Zo leuk om met de verf wat aan te rommelen tot het naar mijn zin is. 

J'ai ajouté des accents bleus et blancs dans le ciel avec de la peinture acrylique et des tiges jaunes/vertes en bas à gauche. J'adore bidouiller avec la peinture jusqu'à ce que ça me plaît.


Ik heb er wat lint, wol, garen en kraaltjes bij gezocht. Ik ben goed in werken op de vierkante cm met een chaos eromheen. 

J'ai cherché des rubans, laines, fils et perles qui pouvaient aller avec. Je sais très bien travailler au cm carré avec le bazar autour. 


Met wat blauw, groen en geel garen heb ik met de naaimachine "gras" begorduurd op het geverfde stukje. 

Avec du fil bleu, vert et jaune j'ai brodé à la machine à coudre de "l'herbe" sur le côté peint.


Met wat lint het hekje aan de rechterkant vastgenaaid. En wat kraaltjes eronder vastgezet.

J'ai pris du ruban pour faire la clôture à droite. Et quelques perles en dessous.


Ik heb van Janine van textiellab 040 vlokken zilver gekregen om uit te proberen. Met wat textiellijm en de achterkant van een lepeltje heb ik dat er op geplakt en uitgewreven. 

Janine de textiellab 040 m'avait donné des flocons d'argent pour essayer. Avec un peu de colle textile et le dessous d'une petite cuillère je les ai collés et frottés.




Ik heb hem op maat gesneden en op een dikke achtergrond gelegd. Die ook op 25 x 25 cm gesneden.

Je l'ai coupé sur mesure et mis sur une doublure épaisse, que j'ai coupé également à 25 x 25 cm.

En rondom gezigzagd.

Puis zigzagué tout autour.


Tja, ik vond hem wel leuk. Nu probeer ik het nog een keer met wol. Maar dan anders... Als deze af is waag ik er weer een blogje aan.

Tiens, il me plaisait bien. Alors je l'essaie encore une fois avec de la laine. Mais un peu différent... Dès que je l'aurai fini, j'en ferai un nouveau blog.


5 opmerkingen:

  1. Ik vind het super mooi! Schilderen met lapjes... ik geloof niet dat ik het kan, maar het triggert me wel...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is weer een echt kunstwerk! Natuurlijk geeft het vilten een mooi effect, maar ik vond het werk vóór het vilten óók erg mooi😊. Het is leuk om te zien hoe je al die verschillende materialen samen voegt.
    (De link naar je rode werkstuk werkt niet goed; ik kom op mijn dashboard terecht. Maar misschien komt dat door de nieuwe wijziging van Blogger?)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb de link opnieuw gemaakt. Nu zou hij het moeten doen. Dankjewel.

      Verwijderen
    2. Ja hoor, hij doet het.👍🏼

      Verwijderen
  3. Met lapjes schilderen, het blijft fascinerend.
    Prachtig !

    BeantwoordenVerwijderen