maandag 24 augustus 2020

Week 31 cijfers, week 32 kleurboek

Cijfers, daar heb ik niet zoveel mee. Zo makkelijk als ik grammatica, spelling en taal vind, zo lastig vind ik rekenen en cijfers. Ik heb op de middelbare school wiskunde, natuurkunde, scheikunde met allemaal bijles gehad en zodra ik kon heb ik het laten vallen. Door een overstap van Atheneum naar Havo heb ik gelukkig ook geen economie of bedrijfskunde gehad. Nu weet ik dat zoiets waarschijnlijk discalculie is, en daar kan ik heel goed mee leven. Maar nu het thema van week 31: cijfers. Alleen cijfers op een lapje stof trok me niet zo erg, want ja, dat kun je tekenen of misschien met de borduurmachine, maar verder zit er weinig uitdaging aan. En toen zag ik een paar dobbelstenen en zo werd het idee geboren. Op internet een plaatje opgezocht en op stof overgetrokken. Een zig-zagje genaaid en wat stippen getekend en voilà! O ja, en een paar cijfers.



Over het thema van week 32, kleurboek, heb ik gegoogled op "kleurboek van stof". Dan zie je heel veel voorbeelden van stoffen boekjes, maar niet iets wat ik in gedachten had. 
Na wat verder zoeken vond ik een blogje van iemand die een boekje had gemaakt van witte stof met een zwarte print waar je op kon kleuren met afwasbare viltstift. Maar dan moet je steeds dat boekje in de was doen. Mmmm, dat ging er al een beetje op lijken. 
En toen ging ik een workshop hothothot doen bij Textiellab 040 over werken met synthetische stoffen. Verven, smelten, vervormen van plastic, tyvek, lutradur, evolon en zeelon en nog meer spannende dingen. En toen had ik ineens een idee: plastic tafelzeil!


Eerst een plaatje voor de kleurkaart: Nijntje


Op de plakkant van de plakvlieseline heb ik de tekening overgetrokken.


Dit heb ik op de witte stof gestreken.


En opnieuw met pen overgetrokken. Toen heb ik het vast met het rolmes op maat gesneden, en dit heb ik ook met de achterkant gedaan.


Toen heb ik het doorzichtige tafelzeil op de voorkant gelegd en voorzichtig op maat gesneden.


Ik heb er kleine klemmetjes bij gebruikt zodat er geen gaten in het plastic komen.


Daarna heb ik er een enkele rij zigzag overheen gedaan. Meestal doe ik het 2 keer, maar ik was bang dat er teveel gaten in het plastic zouden komen. 


En dan kun je kleuren met whiteboard markers, en afvegen, en kleuren, en afvegen.....


3 opmerkingen:

  1. Ooit heb ik ergens gelezen dat veel mensen die met hun handen creatief zijn, minder goed zijn in cijfers. Nou, in mijn geval klopt dat aardig. Ik begin vaak vol goede moed met het uitrekenen van iets en halverwege raak ik het spoor dan bijster....ik moet het vaak wegleggen en er dan later nog weer eens mee bezig gaan. Gelukkig heb ik een man die er juist erg goed in is, dus die schakel ik nog wel eens in ;o)
    Je dobbelstenen zijn mooi door hun eenvoud.
    Wat een leuk idee om een stoffen kleurboek te maken! Geweldig zoals je dit hebt uitgedacht en vormgegeven.
    Die workshop klinkt heel ingewikked en intrigerend tegelijk. Misschien wil je daar nog eens een blogje over maken?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En zo kwam Nijntje òok op stof! Leuk gedaan zeg...
    Het is vaak zo, dat als je goed in talen bent dat rekenen wat minder is. Of juist andersom. Tja, de hersenhelften hè..

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat leuk, voor heel lang kleur plezier.
    Je dobbelstenen zijn ook weer erg mooi en passen perfect in het thema cijfers.

    BeantwoordenVerwijderen