vrijdag 16 oktober 2020

crea5220 week 42 borduren/naaien

Deze week past het thema helemaal in mijn straatje. 

Ik heb nooit van borduren gehouden, maar dat komt vooral omdat borduren vroeger alleen uit kruissteekjes en keurige platsteekjes (en nong een paar steken) bestond. Toen mijn moeder overleed erfde ik ineens een hele berg borduurzijde. En natuurlijk gooi je dat niet weg. Ik gebruikte het borduurgaren om wat gezichtjes op poppetjes mee te borduren en dat was het. Ach, en toen ontdekte ik Pinterest...
Oh, wat kun je likkebaardend naar al die kunststukken kijken. Het ging kriebelen. 

Ik begon met wat grassprieten en boomschors te borduren op mijn grote wandkleed.


Daarna heb ik van een half af borduurwerk van mijn moeder een kaart gemaakt, met schaap. Niet teveel borduurwerk, gewoon wat steekjes en een hoop verf- en kleurwerk.

Na het organiseren van een tentoonstelling over tuinvogels raakte ik in de ban van vogeltjes. Met een tekening (van Pinterest) ernaast ging ik op gevoel aan de slag.


Dit was zo'n leuk werkje om te doen en makkelijk om mee te nemen naar de wachtkamers op de rechtbank. Want, oh, ik moet zoveel wachten....


Jullie raden het thema van de volgende tentoonstelling al: landschap Hoeksche Waard. Dit is geborduurd met draadjes wol, lint, borduurzijde en plukjes katoenachtig vezel.

Ik ging experimenteren met quiltachtige landschapjes.


Wat lapjes knippen, naaien met de machine, naaien met de hand, borduren, met restjes wol en stof, bloemetjes en natuurlijk schapen.

En toen leerde ik punchen, en machinaal borduren en sindsdien ga ik helemaal los.

Mijn werkstukje voor deze week is dan ook een combinatie van dit alles.


Punchwerk met wat stofjes en organza, een draadje wol erbij. De boom is met de naaimachine geborduurd, de steeltjes van de bloemen ook. De bloemen zelf zijn knoopsteekjes. Een paar vogels erbij. Op maat gesneden met een rolmes. Achterkant erachter, zigzagje er omheen. Voilà!

Klinkt simpel, maar ik ben er toch wel een paar uur mee bezig geweest. Geeft niet, ik vind dit leuk om te doen.




 

What do you want to do ?
New mail

9 opmerkingen:

  1. Blogger doet het weer op mijn laptop!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtig! Ik dacht al voor ik je blog zag: dit is helemaal wat voor jou! Zo creatief en veelzijdig, een echte textielkunstenares!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Geweldig, wat een prachtige kunstwerkjes heb je gemaakt. Ik vind ze allemaal mooi, maar het vogeltje spreekt me heel erg aan, zo mooi en fijntjes geborduurd. ❤

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja deze opdracht was op je lijf geschreven😉.
    Leuk om te lezen en te zie hoe je in deze hobby bent gerold. Waar zouden we toch zijn zonder internet?
    Je uitwerking heeft een mooie rustgevende uitstraling. De boom is schitterend met deze takken!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oh, de boom vind ik zó mooi !
    Leuk om te lezen waardoor je begonnen bent met je creative borduurwerken.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oh, wonderful! .. I love free embroidery, like a textile painting and the beautiful three-dimensional effects ... You are very good!
    Hugs, Carmela

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Leuk zo de ontwikkeling van het borduren te lezen, je werd
    steeds enthousiaster. Allemaal leuke creatieve werkjes
    en de laatste is werkelijk PRACHTIG!!!
    Een heerlijke sfeer en fraai van kleur.....

    BeantwoordenVerwijderen
  8. En toch ben je een natuurtalent borduren! Dit vind ik veel mooier en artistieker dan kruissteekjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wow, dit is prachtig! Leuk om verschillende technieken te combineren.

    BeantwoordenVerwijderen