woensdag 13 januari 2021

Creative Challenge Contest 2 Durga

 De Diy Textile School heeft een wedstrijd uitgeschreven om een werkstuk te maken van minimaal 30 x 30 (x 30) cm met de lapjes die zij opsturen. 

Natuurlijk leuk om te doen. Ik heb gekozen voor Durga en Pachamama. 
Eerst Durga: 


Durga is de grote hindoe-moedergodin. Haar naam betekent “zij die moeilijk benaderbaar is” of de “ontoegankelijke”. Ze is de belichaming van de woede van de goden. Durga is een onoverwinnelijke krijgsgodin, ze strijdt tegen de mannelijke demonen die de wereldorde bedreigen.
Durga wordt meestal goudkleurig afgebeeld met een mooi gezicht, meditatieve glimlach en vier, acht, tien of twintig armen, met in haar handen de vele wapens die de goden haar hebben gegeven. Durga kent geen angst en is geduldig, ze behoudt zelfs in het zwaarste (spirituele) gevecht haar gevoel voor humor.
Durga kwam volgroeid ter wereld, klaar om de strijd met de demonen aan te gaan. Ze kan een woeste en geduchte beschermgodin zijn. Durga zal zich nooit met een man verbinden, niet door vleierij en niet door dreigementen: zij is de Maagd, “Zij die haarzelf toebehoort”, zij is autonoom. En dat is precies haar grote kracht.
Welke demonen zou jij willen bestrijden of welke macht zou je willen laten zien in jouw creatieve werk?


Het lijkt heel wat, maar in werkelijkheid had ik net voldoende om een werkstukje van 37  x 37 cm te maken. Je mag een klein beetje eigen materiaal gebruiken, maar niet meer dan 20 % van het totaal.
Ik heb eerst een hoop gelezen over Durga, gewoon gegoogeld, toen allerlei tekeningen (op Pinterest) bekeken met wat uitleg en daarna een paar schetsjes gemaakt. 

Zoals meestal begin ik eerst met een briefkaartmodel. Met andere stofjes, want het is een probeersel.

Toen een probeersel gemaakt van 50 x 50 cm. Ik heb de gouden stralen van satijnstof vastgenaaid om te kijken hoe dat genaaid kon worden, nou rottig dus.

En toen was het tijd voor het echte werk. Eerst veel foto's.

Puzzelen hoe ik het beste de lapjes op een stuk plakvlieseline van 40 x 40 kan passen

De rode cirkel zo plaatsen dat er geen lege stukken te zien zijn. De 'lotusbladeren' geknipt.


Voorzichtig het gezicht gekopieerd met de verdwijnstift

Met de machine geborduurd. Was best lastig want het was een jersey stof.

Met textielverf het gezicht ingekleurd.

Ik had nog een klein lapje andere gouden stof, Daar heb ik de 'stralen' van geknipt. Ik heb het eerst nog met plakvlieseline verstevigd en gekeken of ik er met een permanent pen iets op kon schrijven. De lotusbladeren heb ik met de hand vastgenaaid.

Ik heb de stralen er met een rijgsteek met de hand op genaaid, omdat het alle kant op kronkelde op de naaimachine. Ik heb een sleutelring gebruikt om als ring door haar neus of lip (daar ergens) vast te naaien.

De leeuw/tijger heb ik een paar bruine oogjes en een hondenneusje gegeven (meer had ik niet in huis). En een manenkrans gegeven van oranjebruine schapenwol. Daar had ik folie overheen gespannen om de wol met de naaimachine vast te kunnen naaien en daarna de folie er weer af getrokken.

 


Ik heb op de tien stralen een aantal van de 'wapens' van Durga geschreven: energie, liefde, vergeving, positiviteit, gerechtigheid, wijsheid, passie, kennis, vastberadenheid, moed. Ze had er nog wel meer, al naar gelang de vijand die ze moest verslaan. 

Ik heb er de volgende tekst bij geschreven. 

Ik heb Durga afgebeeld als een rode zon, die vol passie opstijgt uit de lotus die op een donkere basis staat. De gouden stralen zijn de armen waarin de krachten staan die je tot verlichting van jezelf kunnen brengen. De bovenkant van het werkstuk is licht en fleurig, als tegenhanger van de donkere onderzijde. De leeuw/tijger is neutraal uitgebeeld, met kleuren als een tijger en manen als een leeuw, waaruit blijkt dat het altijd goed is om een bondgenoot te hebben, ongeacht wie of wat het is.

Ik heb genoten van de zoektocht naar Durga, er over na te denken en te puzzelen hoe ik dit het beste uit kon beelden met de stofjes die ik had gekregen. Het zijn stofjes die ik zelf niet gauw zou gebruiken, zo elastisch en dun. Hier heb ik ook weer van geleerd. Al met al ben ik redelijk tevreden met het resultaat.

 Voor de 17e moet ik er de foto van opsturen. Iedereen die wat opstuurt krijgt feedback van de jury. Ik ben benieuwd.... 



1 opmerking:

  1. Ook deze uitwerking is zeer geslaagd geworden, het zal ook
    heel leuk zijn om allerlei uitwerkingen naast elkaar te
    kunnen bewonderen.
    Net wat je schrijft, op jersey stof borduren is vreselijk.....

    BeantwoordenVerwijderen