zaterdag 23 januari 2021

crea 2021 B van Bovenlicht

Ik wilde eerst een alfabetserie maken van bloemen. Dat viel tegen, want ik kreeg het niet voor elkaar om allerlei bloemen te vinden die je ook nog in glas kunt maken. De B zou in dit geval boterbloem worden.

Maar ja, probeer zoiets maar eens in glas te maken...

foto van pinterest

Toen bedacht ik dat ik dan maar dingen uit de natuur zou maken. Bij, bladkever, bloem, boom....

Maar ja, ik wilde ook eigenlijk laten zien wat voor verschillende dingen je met glas kunt maken. En niet alleen met de tiffany-techniek.

Dus wordt het thema van 2021 gewoon GLAS, in dit geval glas-in-lood. En de B is van Bovenlicht. Dit is een fotoreportage van een bovenlicht dat ik een paar jaar geleden rondom opnieuw in het lood heb moeten zetten en hier en daar wat repareren zodat het tussen dubbelglas geplaatst kon worden.

Eerst moet je het oude lood er af halen. Lood wordt met de jaren zacht en kan wel eens scheuren.

Voorzichtig want de goede loden strips van het raam moeten blijven zitten.

Dan ga je voorzichtig met een mesje, met een kleine schuurmachine en met heel veel geduld de randjes van glas schoonmaken. De verf van het oude kozijn eraf, de kit eraf en heel veel vastgekoekt stof eraf. 

Voor de buitenrand heb ik lood met een stalen kern gebruikt. Door de stalen kern zakt het raam niet in door het zachte lood. 

Even meten hoe lang de strip moet worden. Het gewone lood kun je met een loodmes doorsnijden.

De stalen kern moet je slijpen. Ik heb zo'n handige kleine slijp-boormachine. 

Het werk leg je op een tafel of een grote plank waar je met latten een hoek van 90 graden maakt. Dan weet je dat je raam goed pas ligt.

                                       
Je zet het raam goed vast met kleine restjes lood en speciale spijkers, die het glas niet versplinteren.

Op de plek waar het bestaande lood in de buitenrand moet, maak je de opening in het lood een beetje wijder.

Een beetje wurmen, wiebelen en wat klappen met een kleine hamer en hup, het zit er in.

Die buitenrand zet je ook weer vast. Niets mag bewegen, want dan kun je niet goed solderen.

Met de ronde kant van een knijper duw je het lood vast op het glas. Als het direct in een kozijn komt te zitten, dan doe je er nog kit tussen, zodat het water er niet door kan. Maar hier is dat niet nodig. 

Met parafine-olie smeer je de kruispunten in. Anders blijft het tin niet vastzitten. Niet meer dan 4 of 5 kruispuntjes doen, want door de parafine wordt het lood zwart. Zodra je gesoldeerd hebt moet je de boel snel schoonwrijven.

Voorzichtig een tipje tin er op. Je moet de soldeerbout niet te lang op het lood laten zitten, want dan smelt het lood. Allemaal dingen die je leert door het vaak te doen.

Het nieuwe lood glimt veel meer dan het oude, maar in de loop der jaren wordt alles dof.

Als alles vast gesoldeerd is, dan kun je de buitenkant naar binnen toe omvouwen. Alles voor meer stevigheid.

Nog een keer alles goed schoonpoetsen en het bovenlicht kan naar de glashandel om hem in het dubbele glas te laten zetten.

Ik ben maar gewoon een goedwillende amateur. Wellicht dat professionele glas-in-lood kunstenaars het anders doen, maar zo doe ik het. 

11 opmerkingen:

  1. 'Ik ben maar een goedwillende amateur' schrijf je onderaan je blogje. Nou, voor mij ben je een echte glas-in-lood kunstenares! Wat heb je mooi stapje voor stapje laten zien hoe je te werk bent gegaan en wat is het enorme klus..... Ik zag dat er ook nog eens heel nauwkeurig gewerkt moet worden, diepe buiging voor je!
    Ik vind het heel leuk dat je dit jaar gaat vullen met glas; het is reuze interessant om te zien hoe je te werk gaat en het is leerzaam bovendien. Dank voor het delen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat leuk dat je dit jaar alles met glas gaat doen, lijkt me best een hele uitdaging.
    Met dit glas-in-lood raam laat je wel zien dat je van een uitdaging houd, wat een werk zeg, heel mooi en wat goed dat dit ook tussen dubbel glas geplaatst kan worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Soms moet je van je oorspronkelijke plan afwijken... Het is ook wel erg moeilijk om zoveel verschillende planten in tiffany te maken zeg..
    Goed idee om het uit te breiden naar 'glas', dat is wat ruimer en geeft jou ruimte.
    Ik ben een fan van glas-in-lood. In mijn ouderlijk huis zat het ook op verschillende plaatsen en mijn vader was er o zo zuinig op.
    Superleuk om te zien en te lezen hoe je dit raampje restaureert!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. prachtig dat glas in lood werk lijkt me erg moeilijk mooie uitdaging

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ook ik vind je echt een kunstenares hoor, geweldig
    hoe je alle stappen hier laat zien, een zeer bewerkelijk
    klusje. Glas en lood is prachtig, hou daar zelf ook erg van.
    Ben heel benieuwd wat voor moois wij hier nog kunnen gaan
    bewonderen. Prachtige leerzame post!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Super interressant deze uitleg. Er gaat een wereld voor mij open. Nu al benieuwd wat je met de rest van alfabet gaat doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een project zeg maar wat ziet het gerepareerde raam er weer goed uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Amateur? I really do not think so. What you show us is a job of extreme precision ... I am admired! This year it will be really exciting to follow your work!
    Hugs,Carmela

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat leuk dat je dit proces stap voor stap laat zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Alleen bloemen zou wel leuk zijn, maar wat je nu doet is natuurlijk veel interessanter. Wat ontzettend mooi, om op deze manier ook het glas in lood te behouden! Knap, je restauratiewerk!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Jeetje...wat knap en mooi. Hier bij ons thuis houden we ook van glas in lood.

    BeantwoordenVerwijderen