maandag 24 mei 2021

wol verven met fluitenkruid

 Afgelopen week tijdens een droge dag heb ik samen met kleinzoon fluitenkruid geplukt. Dat groeit momenteel in overvloed overal langs de weg. Ik krijg daar altijd zo'n fijn voorjaarsgevoel bij.


Het is makkelijk, je hoeft niet op te letten of je netjes plukt, alles mag mee, bloemetjes, blaadjes en steeltjes. 


Voor 100 gram wol heb je 400 gram bloemen nodig. Dat is een half tasje vol. 


383 gram, dat past net in mijn pannetje. 

Doe er water bij en laat het een uurtje zachtjes koken.


Net geen 100 gram wol, dat past precies bij net geen 400 gram bloemen. Ik rol de wol altijd op als ik het van de kaardemolen haal, dat vind ik makkelijk opbergen.


Doe de wol in een bak met lauw water en doe er wat aluin door (15 gram per 100 gram wol geloof ik). Dit heet voorbeitsen. Door de aluin gaan de vezels in de wol open en houdt het de kleur beter vast. Door het lauwe water lost de aluin beter op. Aluin kun je gewoon bij de drogist bestellen.


Eigenlijk moet je dit een nacht laten weken, maar dat was ik dus vergeten. Uiteindelijk heeft het een uurtje of 2 staan weken.


Na een uurtje koken heb ik de boel af laten koelen, het fluitenkruid gezeefd door een stuk vitrage en het kookvocht opgevangen. 

Het kookvocht heb ik weer in de pan gedaan met de wol en de planten in de vitrage erbij. Voorzichtig breng je dat tegen de kook aan. Niet roeren, want heet water en beweging laat de wol vervilten. Een uur laten pruttelen. En dan weer rustig af laten koelen. Niet meteen uit de hete pan onder het koude water, want dan gaat het, jawel, vervilten.


Kijk eens hoe mooi geel dit is geworden. Ik heb 2 van de 3 rolletjes wol geel gehouden, nog even gespoeld en laten drogen.
Daarna heb ik nog een half theelepeltje ijzersulfaat in het kookwater met het derde rolletje gedaan en dit nog een nacht laten staan. De volgende dag was het geel een mooie mosgroen geworden.


6 opmerkingen:

  1. Wat een leuk experiment! Maar misschien was het voor jou geen experiment meer... Lijkt me zò leuk om te doen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een prachtig resultaat heb je met deze behandeling
    bereikt. Al eerder heb ik gelezen dat fluitenkruid erg
    geschikt is om stoffen of wol te verven.
    Wat zijn de bloemen mooi hé.........

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh als ik die opgerolde gekaarde wol zie, dan krijg ik ook zin om te kaarden ;o)
    Net als jij rol ik het ook altijd op, dat vind ik ook fijn bij het spinnen.
    Fluitekruid, dat ruikt altijd zo lekker naar voorjaar! Ik weet alleen niet of dat ook zo ruikt als je gaat koken... De gele kleur is heel goed gelukt en de mosgroene combineert er mooi bij. Weet je al wat je ervan gaat maken, of mag het nog even wachten op een bestemming?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh heerlijk. Ik ben van plan morgen mijn wol voor te gaan bereiden om later in de week te kunnen gaan verven met fluitekruid. Nu kan ik mooi jouw werkwijze gebruiken!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een mooi proces en wat een prachtige kleuren krijg je van fluitekruid.
    Gezellig dat je met kleinzoon bent gaan plukken.

    BeantwoordenVerwijderen