woensdag 10 juni 2020

Rood / Rouge

Op de facebookpagina van Threadnoodlers heb ik laten zien hoe ik een werkstukje kon maken en dat iets anders dan anders kon bewerken.

Sur la page facebook de Threadnoodlers j'ai montré comment je pouvais faire un petit ouvrage textile et de le travailler autrement que d'habitude. 

Ik had wel eens een textielwerkstukje gemaakt in roodtinten.

Un jour j'avais fait un ouvrage dans les coloris rouges. 


Ik had verschillende ondergronden voorbereid. Op deze ondergrond had ik even een probleem.

J'avais préparé plusieurs bases. Sur ce fond-ci j'avais un problème. 

 

 De naad was niet goed vastgenaaid.. Dit moest hem worden voor een experiment.

Je ne l'avais pas bien cousu. C'était bon pour mon expériment.


Ik heb de ondergrond bewerkt met acrylverf, dat ik met een stukje schuurspons er op stempelde. Het maakt de stof best hard. Mmmm. 

J'ai tamponné de la peinture acrylique avec un bout d'eponge. Cela rend le tissu assez rêche. Mmmm.


Het wordt wel ineens veel roder. Daarom heb ik het vanaf toen Rood genoemd.

Cela rende la base beaucoup plus rouge tout d'un coup. A partir de ce moment-là je l'ai appelé Rouge.


Ik heb gekeken wat ik er op vast kon maken. Ik had een onduidelijk stukje breiwerk, dat ik (o, schokkend voor mij) in tweeën heb geknipt en als een soort regenboog heb geplaatst. Een paar draadjes van verschillende bolletjes wol, een lintje, wat restjes rood fluweel van toen ik kaboutermutsen had genaaid, wat schapenwol die ik geverfd had, een stukje aluminiumdraad dat ik overhad van een boeket bloemen. 

Ensuite j'ai regardé ce que je pouvais mettre dessus. J'avais un bout de tricot vague, que j'ai (oh, l'horreur pour moi) coupé en deux et que j'ai placé comme un arc-en-ciel. Quelques fils de différentes sortes de laine, un petit ruban, des restes de velours qui me restaient des bonnets de lutins, un peu de laine de mouton que j'avais teint, un morceau d'aluminium qui me restait d'un bouquet de fleurs.

Ik heb met wat naaimachineborduurwerk geprobeerd wat rondjes te borduren. Ik vind dat best moeilijk, dus dit is een leuke gelegenheid om even te oefenen. Daaroverheen heb ik het breiwerk met de hand vastgezet. Zo was het gat in ieder geval weggewerkt.

J'ai brodé des ronds avec la machine à coudre. Je trouve ça assez difficile, alors c'était une bonne occasion pour m'entraîner. Par dessus, j'ai cousu le tricot à la main. Pour couvrir le trou initial dans le tissu. 


De puntjes fluweel (nou ja, eigenlijk velours de panne) heb ik met de naaimachine vastgenaaid.

J'ai cousu les pointes de velours avec la machine à coudre. Je deviens doué pour changer rapidement le pied de la machine.


De wol heb ik met een viltnaald vastgeprikt in de stof.

J'ai piqué la laine avec une aiguille à feutrer dans le tissu.


De draadjes heb ik met verschillende siersteken van de naaimachine vastgemaakt.

Les fils de laine cousus avec des points fantaisie sur la machine à coudre.




Ik heb als laatste wat zilverkleurige dingetjes er op vastgenaaid ter versiering. Wat knoopjes, kraaltjes, vlindertje, zilvervlokken.

En dernier j'ai attaché quelques bidouilles couleur argent pour décorer. Des boutons, des perles, un papillon, des flocons d'argent. 



Dit is het uiteindelijke resultaat. Vind ik het mooi? Mwah. Ik heb vooral geleerd dat je gerust met verf op de stof kunt werken. Dat ga ik vast nog eens proberen.

Voici le résultat final. Est-ce que j'aime? Mouah. J'ai surtout appris que je peux utiliser sans gêne de la peinture sur le tissu. Je vais certainement essayer une autre fois.


Het is wel erg ROOD!

C'est très ROUGE!

6 opmerkingen:

  1. Wat een hoop verschillende technieken, het is leuk om te lezen hoe je te werk bent gegaan. Oeps, een breiwerk stuk knippen, dat klinkt voor mij ook wat heftig☺️.
    Je vindt het misschien nogal rood, ik vind het daardoor vooral een mooie warme uitstraling hebben en al die nuancetinten bij elkaar staan heel mooi.
    Het is weer een waar kunstwerk geworden!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind het mooi! Bijzonder, hoeveel technieken jij combineert! Ik zie het zo voor me dat Handwerken Zonder Grenzen een artikel aan je wijdt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh..., maar dit is geweldig mooi gedaan! En een prachtig resultaat ook... Je bent hier hartstikke goed in!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heerlijk om zo met stofjes bezig te zijn. Dat hoop ik ook nog eens te gaan doen. Ooit.
    Het resultaat vind ik heel aantrekkelijk.

    BeantwoordenVerwijderen