vrijdag 27 november 2020

Week 48 Losse letters

 

Ik ben gek op woordspelletjes en kruiswoordpuzzels. 
Toen ik nog een meisje was ging ik avond aan avond een spelletje scrabble doen met de buurvrouw (met woordenboek erbij). We waren allebei bloedfanatiek. 
Later in Frankrijk heb ik massa's kruiswoordpuzzels en zelfs Zweedse puzzels gemaakt. In Frankrijk is dat een soort kruising tussen een woordpuzzel en een cryptogram. Tegenwoordig lukt het me niet meer; ik denk dat ik het dagelijkse taalgebruik mis. Mijn hersenen zijn toch meer bezig met direct vertalen dan met direct een synoniem vinden.
Sommige woordspelletjes op de telefoon als woordtuin (lijkt bijna op Lingo) zijn wel aardig, maar vind ik vaak te simpel. Of je moet eerst 1583 levels spelen voor je bij een uitdagend spelletje komt.

Tegenwoordig speel ik graag een potje wordfeud op de telefoon. Met een vriendin en een schoonzus en een dochter. Zomaar af en toe een paar woorden, leuk. Schoonzus houdt van winnen, dochter houdt graag haar Nederlands bij en vriendin houdt van mooie woorden maken. Wordfeud is een raar ding, het keurt woorden goed als mn en dr, maar geen st of wel sommige Engelse woorden, maar dan weer geen ouderwetse woorden. Woorden waar ik nog nooit van gehoord heb en die wel in het spelletje kunnen, zoeken we op, dus je leert er altijd weer wat van.

Enfin, ik heb losse letters gezocht, die ik nog in mijn Lennie Flennerie materialen / demonstratie laatje had liggen. En ik vond ook nog een lint met letters, vast van de Action, Wibra, Solow of zoiets.

 



Ik heb de letters op dubbelzijdig plakfoam geplakt; ik zie op de foto dat er een paar letters niet goed plakken. LETTERS of LETTRES (frans) of STREELT... 

Ik ga zo meteen denk ik lijnen met de naaimachine tussen de letters naaien. Eerst nog even werken....

10 opmerkingen:

  1. Ja je kunt met letters alle kanten op.
    Ga je met deze letters nog iets maken ?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Grappig dat lettres en letters de zelfde letters hebben als streelt ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Scrabble vind ik wel leuk om te spelen maar ik doe het zelden (ben geen spelletjes mens) wordfeut enz heb ik nog nooit gespeeld. Het is zo grappig om te zien dat er bij iedereen uit een of ander laatje of kastje ineens allerlei losse letter te voorschijn komen.Je kunt er ook zoveel mee.
    Werkse en fijn weekend.
    Groetjes Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een fijne collectie letters. Wordfeut is inderdaad een raar spel, maar ik vind het toch wel leuk om af en toe te spelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Beautiful! I like doing crossword puzzles, I remember having always had a collection of letter games with me, especially in summer ... I still like today ..
    Hugs,Carmela

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Je hebt een behoorlijke voorraad letters! Ik vind ze als grafisch element zò leuk. En hier ook iemand die dol is op woordspelletjes en puzzels.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ziet er al heel fraai uit Petra, en als je nog
    met stiksels gaat werken zal het een geslaagd geheel worden.
    Mooie verzameling letters heb je, super.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Woordspelletjes; heerlijk! Als klein meisje deed ik ze al graag en nu ik een groot meisje ben ;o) heb ik er nog steeds plezier in. Inderdaad Word Feud kent hele rare woorden en soms weet ik echt niet waarom een gewoon nederlands woord (zoals 'noor' uit Noorwegen) niet mag, maar het blijft leuk om te doen. Cryptogrammen vind ik heerlijk. Ik deed het heel veel met mijn moeder samen; samen overhard nadenken over woorden en dan de oplossing vinden waar ik zelf nooit op zou zijn gekomen. Nu moet ik het alleen zien te klaren, soms lukt het, soms lukt het niet.
    Heb je de letters voor deze opdracht bewust gekozen? Ik denk dat gestikte lijnen ertussen heel mooi zullen staan (en dan is het toch ook weer gelukt om er een echte 'Petronille' van te maken: met vezels ;o)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Nog een die dol is op woordspelletjes, toen ik deze zomer met mijn arm in het gips was, heb ik ze veel gedaan, ook woordentuin. Heb even gekeken en ben op 17.000 beland, nu zijn ze idd moeilijker.

    BeantwoordenVerwijderen