vrijdag 5 februari 2021

Crea 2021 De C van crocus

 

Crocus of Krokus, ik vond crocus beter bij dit jaargetijde passen. Het zijn kleine bloempjes, dus moest het een klein werkje worden. Ik besloot een broche te maken. Het is 7 cm groot geworden.

Ik heb een foto van pinterest gehaald en op dik plastic overgetrokken.

Daarna heb ik de tekening op mijn lightpad gelegd onder het gele glas en weer overgetrokken.

Dit snij je uit met een snijmes. 

Je doet hetzelfde met de bladeren en de steel van het bloempje.

Zo ziet het er uit als het gesneden is. En nu ik de foto's terugkijk, zie ik dat ik het gele middenstuk ondersteboven heb gelegd. Hij heeft uiteindelijk een puntige bovenkant gekregen....

De stukjes glas slijp je op een slijpmachine. Hoe beter je snijd, hoe minder je hoeft te slijpen.

 Zo slijp je de scherpe stukken er af, maar wordt het ook een beetje ruwer, zodat de koperfolie beter blijft zitten.

Je moet ieder stukje rondom met koperfolie plakken. De zwarte binnenkant plakt. 

De folie druk je goed aan (ik doe dit met een halve knijper, maar je hebt er ook speciale dingetjes voor)

Ik zet alle stukjes vast op een stukje piepschuim, zodat het niet meer kan verschuiven.

Dan smeer ik de koperfolie in met soldeerwater, anders kun je het niet solderen.

Eerst wat kleine puntjes tin om de boel vast te zetten.

En dan gewoon de voor en achterkant. Het was even prutsen, want het was toch wel klein.

Aan de achterkant heb ik een speldje vastgemaakt. Het speldje wordt heet door het solderen, dus heb je een tangetje nodig.

Nog een keer kijken of ik nog wat moet bijwerken.



Ik heb het soldeerwerk ingesmeerd met bronskleurige patina om het oxideren van het tin tegen te gaan. En een beetje glansmiddel.




12 opmerkingen:

  1. Wauw wat mooi, leuk dat je het proces laat zien :)
    Een mooie broche, hartelijke groeten, Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Spectacular!! You really have a lot of patience and skill ..
    Hugs, Carmela

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een beauty, heerlijk dat je je eigen sieraden kunt maken.
    PRACHTIG !!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het is weer een waar kunststukje geworden Petra, een
    mooie maat heeft de broche ook gekregen.
    Vind het erg leuk dat je telkens het hele proces laat zien.

    Heel fijn weekend,

    Groetjes,
    Josephine

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ge-wel-dig om te zien hoe je dit maakt! Daar heb ik totaal geen kaas van gegeten, maar het lijkt me heel leuk om te doen. Daar zou ik best eens een workshop van willen doen...
    Ik denk dat ik het solderen het leukst zou vinden van het hele proces.
    Fijn weekend, groetjes van Elizabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wow wat mooi gedaan ziet er indrukwekkend uit. Crocus met c of k vreend die Nederlandse taal

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heerlijk weer die stap voor stap foto's!
    Wat ik me afvraag: lukt het om je handen heel te houden? Werken met scherp gesneden glas lijkt me een 'gevaarlijk' klusje.
    Ik kan me voorstellen dat dit een heel priegelig klusje is geweest, maar het is je gelukt een hele mooie broche te maken. Petje af! 👌🏼

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dit is wel een hele apart broche geworden, mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Het is een mooie kleine broche geworden.
    Leuk dat proces te zien. Crocus schrijf ik altijd met een C, dus past prima in deze challenge.
    Gr. Angela

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Oh wat mooi. Leuk dat je het hele proces laat zien. Voor mij helemaal onbekend. Nu genieten van je mooie voorjaarsbroche.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een beauty! En wat een gepriegel, knap hoor om zo'n klein voorwerp te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wow, wat mooi! Super broche en een crocus is perfect in deze tijd van het jaar!

    BeantwoordenVerwijderen