vrijdag 19 februari 2021

crea 2021 de D van Dennenboom

 

De dennenboom verwacht je eerder in een andere maand, maar omdat ik dit ook wel weer een leuke glastechniek vind, schrijf ik dit stukje bij de D.

Ik heb een keramiekoven, ooit geërfd van een hobbyclub. Daar maakt Margareth van onze knutselgroep graag gebruik van, want zij is een kleister.


Net zoals bij het glazuren van klei (het glazuur is tenslotte een soort glaspoeder) kun je glas niet zomaar op de stenen platen leggen. Dan plakt alles vast. Je kunt de platen verschillende keren insmeren met een poeder opgelost in water en dat dan stoken vóór je iets met het glas doet. Dat duurt altijd veel te lang vind ik, en bovendien blijf je vaak een witte laag zien op de kant van het glas dat op de plaat heeft gelegen. Je kunt ook een soort brandbestendige wattenlaag erop leggen. Dat plakt ook wel, maar je borstelt het er zó van af. Enfin. ik doe dus het laatste.

Je stookt de oven volgens een schema op tot een graad of 860, zodat het glas smelt. En dan krijg je dit:


Ik maak deze dennenboompjes altijd met restjes glas, die ik op elkaar leg. Dat kun je goed zien op deze foto's.

Afhankelijk van het glas smelt het beter of minder goed in elkaar.  


In een plankje zaag je met een afkortzaag een of meer sleufjes waar de boompjes net in passen. Waxinelichtje erachter en je hebt een leuk klein presentje aan het einde van het jaar. 


Verder ben ik af en toe nog bezig met afmaakdingen of toch-maar-maakdingen
Zo heb ik toch de Appel gemaakt:

En ik heb de Boot afgemaakt.

En toevallig de Boter-kaas-en-eieren terug gevonden.


Wat zal ik nu eens met de E doen?














12 opmerkingen:

  1. Wat een schitterende denneboompjes! Wat zal dat een mooi resultaat geven met een flakkerend waxinelichtje erachter.
    Dankzij jouw uitleg leer ik steeds weer een beetje bij; nooit geweten dat een oven zó heet moet staan om glas te smelten. Ook zou ik er nooit bij stil gestaan hebben dat glas niet zomaar neergelegd kan worden omdat het anders vastplakt aan de 'bodem'. Maar tegelijkertijd is het zó logisch ;o) Het bewijst maar weer eens dat ik een ontzettende leek ben, maar dat maakt niet dat ik er niet van geniet; integendeel!
    Je appel en boot zijn ware kunstwerkjes geworden.
    De E? Edelweiss? Eekhoorn? Elipsen? Ik laat me graag verrassen over twee weken!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bijzonder steeds weer jouw glaskunst, mooie dennenboompjes, lekker speels van vorm

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel erg mooi, je dennenbomen!
    Je had de boter, kaas en Eieren mooi voor de E kunnen bewaren ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh wat mooi, dat je dat kan, kunstig hoor !

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat mooi je bomen en dat staat leuk de dennenboom zo in het houten plateau, heel decoratief, je appel en boot vind ik prachtig. Had ik dat al verteld, als ik de hond uitlaat loop ik vaak langs een woning waar een duif (wit) in glas en lood hangt, ook zo mooi. Ja voor de E, misschien een ei, alvast voor Pasen :) Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oh..., zoveel graden? Ik schrok ervan... dat is wel erg heet!
    Maar wat mooi zo'n glazen dennenboom. Ik ben trouwens sowieso wèg van al je glascreaties. Elke keer weer hèel erg leuk!
    De E...? Eend, ezel, eekhoorn...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een leuke dennenboompjes, dat zal leuk staan in december.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Glaskunst hoe mooi is dat het glas in lood raam in ons vorige hui was ook zo mooi. Knap hoor om zo denneboompjes te maken

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat weer een fantastische bijdrage laat je zien, zo mooi
    en leuk te zien hoe dat allemaal werkt. Heel fraai de
    boompjes en sfeervol met een subtiel lichtje erachter.
    Je appel vind ik SUPER vooral van kleur.
    De boter kaas en eieren, wat grappig gevonden en leuk
    om mee te spelen.....

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Leuke, bijzondere verwerking die Dennenboompjes van glas. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik zie zomaar een mooie mobiel voor me met glazen denneboompjes. Het ziet er heel ingewikkeld uit. Erg mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat ontzettend leuk die dennenboompjes! Het eerste wat bij mij opkomt bij de e is een elfje.

    BeantwoordenVerwijderen