woensdag 17 februari 2021

sneeuwverven / teindre avec de la neige

Op facebook heeft Nienke Smit een paar leuke én makkelijke video's gezet over het sneeuwverven. Dit is het eerste van een serie van 5 stap-voor-stap filmpjes:


Je legt een stofje in een prop of op een bepaalde manier afgebonden in een emmertje of potje onderin, nog een in een bloempotje er bovenop. Daar bovenop wat soda (je kunt het ook vooraf weken in sodawater), een hoop sneeuw en dan verfpoeder. En wachten maar, nou ja, kijk de volgende dag gewoon.

Dans un groupe sur facebook Nienke Smit a mis quelques videos intéressants et faciles sur la teinture avec de la neige. Ce film est le premier d'une série de 5 films pas-à-pas (c'est en hollandais): 


Il faut mettre un bout de tissu en boule ou bien ligaturé (?) d'une manière spéciale dans un pot ou un seau, puis un autre dans un pot de fleur là-dessus. Ensuite il faut le saupoudrer de soude (ou bien faire tremper le tissu un jour avant dans de l'eau avec du soude), puis mettre de la neige pas trop tassée et la poudre pour teindre. Et il faut attendre, enfin juste regarder le lendemain. 


Ik had nog wat blauw en geel poeder om wol mee te verven. Dit heb ik gebruikt met lapjes katoen, linnen en katoen/polyester. De foto's geven niet helemaal de goede kleuren. Ik vond dat het blauw overheerste. 

Il me restait encore un peu de poudre bleu et jaune pour teindre de la laine. Je l'ai utilisé avec des morceaux de coton, de lin et coton/polyester. Les photos ne rendent pas très bien les couleurs. Je trouvais que le bleu était dominant. 



Daarna nog eens geprobeerd met een restje rode wolverf er bij. Een lapje in het bovenste potje en een in het onderste potje. Je moet de boel echt héél goed afbinden heb ik ontdekt.

Alors j'ai utilisé un tout petit restant de poudre pour laine rouge. Un morceau dans le pot de dessus en un dans le pot du bas. J'ai découvert qu'il faut vraiment bien attacher le tissu avec un fil en coton. 



Als laatste hebben de kat en ik nog een proefje gedaan met voedingskleurstof. 😉

En dernier le chat et moi ont fait une expérimentation avec des colorant pour nourriture. 😋



Dit is wat fletser van kleur.
La couleur restait un peu fade.

Bij de volgende sneeuwperiode koop ik wat kleurstof speciaal voor katoen of in ieder geval stof. Dylon of zoiets. Misschien krijg je dan wat fellere kleuren. En bind ik de stof wat vaster af.

A la prochaine période de neige je vais acheter des colorants spécial pour coton ou tissu. Dylon ou quelque chose de semblable. Peut-être que ça donne des couleurs plus vives. Et j'attacherai le tissu beaucoup plus fort.

3 opmerkingen:

  1. Oh die foto van de proevende kat, wat leuk!
    Sneeuwverven lijkt me reuze leuk om uit te proberen, alleen is hier nu helemaal geen sneeuw meer te vinden.... Misschien kan ik het idee onthouden voor een volgende keer.Ik denk dat de verf niet wasbestendig is??
    Je hebt leuke wisselende resultaten behaald en nu een mooie stapel lapjes voor 'later'.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk experiment is dit, en ik zie toch wat mooie resultaten
    die zeker in een ander project van pas komen. Poes lief
    helemaal in zijn sas met zo'n lekker potje ijs met zoete
    voedingskleurstof, hahaha prachtig om te zien.....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nog nooit van gehoord maar wel een leuk experiment. Wat ga je nu doen met de lapjes.

    BeantwoordenVerwijderen