dinsdag 12 mei 2020

crea5220 week 19 silhouet / silhouette

Ik heb zo'n prachtige oude knotwilg in de tuin staan. Als ik uit mijn hok (mijn atelier) stap, dan loop ik er zo tegenaan. Bij de bouw van het huis heeft het wat overredingskracht gekost, maar hij kon blijven staan. De ene uitgescheurde helft is een paar jaar geleden bij een storm omgevallen, maar daar groeien ook gewoon weer scheuten uit.

J'ai un saule têtard magnifique dans mon jardin. Quand je sors de mon atelier, j'arrive juste devant. Pendant la construction de la maison j'ai du raisonner tout le monde pour pouvoir le garder. La partie droite est tombée il y a quelques années lors d'une tempête, mais les branches repoussent tout naturellement. 

We boffen dit jaar. We hebben een boom vol vogels. 

Cette année on a de la chance. Nous avons un arbre plein d'oiseaux.


In het vogelhuisje zit een nest met koolmeesjes te kwetteren, in de kruin hebben we een turkse tortel en aan de andere kant heeft een winterkoninkje zijn nest in een holletje in de boom gemaakt.

Dans le nichoir il y a un nid de mésanges qui réclament à manger, dans la couronne de l'arbre on peut voir une tourterelle turque sur son nid et de l'autre côté un troglodyte mignon a fait son nid dans un trou dans l'arbre. C'est marrant, je croyais que les troglodytes étaient des caves dans les rochers où vivaient les hommes préhistoriques.


En die boom staat aan de kant van onze slaapkamer. Iedere ochtend (rond half 6 in deze tijd van het jaar) beginnen de vogels te fluiten. Koolmezen fluiten erg hard, maar het winterkoninkje kan nog véél harder. Luister maar: 

Et cet arbre-là est du côté de notre chambre. Chaque matin (vers 5h30 dans cette période de l'année) les oiseaux commencent à chanter. Les mésanges font beaucoup de bruit, mais le troglodyte mignon peut chanter encore beaucoup plus fort. Ecoutez:


https://www.youtube.com/watch?v=ppJNQX8F1LA van RvanDaalen fotografie op youtube.


foto van de HWL-site
Ik vind winterkoninkjes leuk, want het zijn van die kleine bolletjes met hun staart omhoog. Ik heb vorig jaar wel eens een borduurwerkje gemaakt tijdens mijn wachttijden op de rechtbank. 

J'adore les troglodytes mignons, ce sont des petites boules avec la queue en l'air. L'année dernière je l'ai brodé lors de mes temps d'attente au tribunal. 


Nu naar het thema van week 19: silhouet. Niet moeilijk. Op Pinterest heb ik een mooie afbeelding gevonden, uitgeprint, overgetrokken op vliesofix, uitgeknipt en op een lapje stof gestreken. 

Maintenant le thème de cette semaine: silhouette. Pas très difficile. J'ai trouvé une belle image sur Pinterest, je l'ai imprimé, copié sur du thermocollant, découpé et repassé sur un bout de tissu.


Ik vond op een paar andere blogs zo'n fijn streepje rond het silhouet wel mooi en dat heb ik ook bij mijn silhouet gedaan.

J'avais vu sur d'autres blogs qu'on avait tracé un trait fin autour de la silhouette. Je l'ai fait également autour de ma silhouette.


Ik zie nu pas dat ik mijn vogel/silhouet best eens had kunnen afstoffen.

C'est seulement maintenant que je m'aperçois que j'aurais pu dépoussiérer mon oiseau/silhouette.





7 opmerkingen:

  1. Bij het begin van je blogje vroeg ik me al af hoe je de vogelverhalen ging vertalen naar silhouet; nou dat is je weer prima gelukt! Wat een mooie uitwerking heb je weer van textiel gemaakt. Leuk dat je een randje om het vogeltje hebt gestikt. En dat afstoffen? Daar zie ik niks van hoor☺️.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ga het steeds leuker vinden om mijn gedachtenkronkels over het thema op te schrijven. Het volgende thema spookt ook al door mijn hoofd. :-)

      Verwijderen
  2. Prachtig! Ook in de bomen zie ik wel een silhouet...
    Wat heb je zo een leuke kaart gemaakt. Ik gebruik ze ook nogal eens op kaarten, maar dan met papier.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ha ha wat leuk ik kon het crea woord eerst ook niet plaatsen maar heel leuk. En geerlijk wakker worden met het gezang van de vogels. En die knotwilg je boft met zo n mooi exemplaar😍😍

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi om het met textiel te doen.
    Ja inderdaad, vogels beginnen al vroeg !

    BeantwoordenVerwijderen
  5. The bird is really nice! The nature is beautiful...
    Hugs, Carmela

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een mooie boom hebben jullie in de tuin. Gewoon drie families die hem bewonen. Ik vind je uitwerking van het woord mooi bedacht. Een mooie relatie met jullie boom.

    BeantwoordenVerwijderen