dinsdag 5 mei 2020

crea 5220 vloeipapier / papier de soie

Ik had het druk met het maken van poppenkleertjes voor Puk, de pop van het kinderdagverblijf waar mijn dochter werkt. Maar daar ga ik een andere keer wat over vertellen. Ik ben dus een beetje laat met mijn opdracht.

J'étais trop occupée à faire des vêtements de poupée pour Puk, la poupée de la halte garderie où travaille ma fille. Mais j'en parlerai une autre fois. Je suis donc un peu en retard pour le thème de la semaine dernière.

Vloeipapier, pfff, weer zo'n moeilijke voor textielkaarten. Bij vloeipapier denk ik als eerste aan vloeiwikkel. Dat papier waar je de flessen in wikkelt bij de slijterij. 
Even wat uitleg hierover. Ik ben niet altijd tolk geweest. Toen ik bijna klaar was met mijn opleiding tolk-vertaler, leerde ik mijn man kennen, en hadden we 4 kinderen. Tja, toen zagen we een huis waar veel slaapkamers gemaakt konden worden, maar... er was een slijterij in het onderhuis. Ideaal om te werken én thuis te zijn voor de kinderen. Dus heb ik mijn opleiding afgemaakt, mijn slijtersvakdiploma en middenstandsdiploma gehaald, en hup, winkel, leren, verbouwen, verhuizen, samenwonen, man met carrière, alles tegelijkertijd! Kilo's vloeiwikkel heb ik gebruikt in die 9 jaar. 

Papier de soie, pfff, c'est encore difficile pour en faire des cartes textiles. Quand on dit papier de soie, je pense d'abord à du papier d'emballage qu'on utilise pour enrouler des bouteilles dedans. 
J'explique. Je n'ai pas toujours été interprète. À la fin de mes études d'interprète/traducteur j'ai connu mon mari et nous avions 4 enfants. Et bien, on voyait une maison avec plein de chambres et... un magasin d'alcools et vins au sous-sol. C'était idéal pour travailler et en même temps être à la maison pour les enfants. Alors j'ai fini mes études de traducteur, réussi pour mon diplôme de caviste, bûché pour le diplôme de commerce et hop, magasin, études, rénovations, déménagements, vivre en commun, homme avec carrière, tout en même temps! J'ai utilisé des kilos de papier de soie pendant ces 9 années. 

Vloeipapier. Daar valt vast wat mee te doen dacht ik. Je kunt er makkelijk een bloem van vouwen. Ik had nog wat inkt over van een eerder projectje en dat over de bloem gegoten. Na het opdrogen zag het er wel leuk uit, maar niet goed voor een textielkaart. 

Papier de soie. On peut bien en faire quelque chose. Plier le papier pour en faire une fleur. Il me restait encore un peu d'ancre d'un autre projet et je l'ai versé sur la fleur. Après séchage, j'était joli, mais pas pour en faire une carte.

 

Toen wat vloeipapier uit een schoenendoos gehaald, maar dat bleek plastic te zijn. Het ritselt echter als vloeipapier, maar het is écht plastic.

Alors j'ai sorti du papier de soie d'une boîte à chaussures, mais il s'avérait être du plastique. Pourtant ça fait un bruissement comme le papier de soie, mais c'est vraiment du plastique.


Ik had al een rol groen vloeipapier gevonden, wat ik ooit eens in Frankrijk had gekocht, maar ik kon niets bedenken met alleen groen. Nou, toen ben ik maar naar mijn favoriet kringloopwinkel gegaan, die gelukkig weer open is en voor 50 cent had ik wat velletjes papier. 

J'avais déjà retrouvé un rouleau de papier de soie, que j'avais acheté il y a des années en France, mais je n'arrivais pas à m'imaginer quelque chose rien qu'avec du vert. Alors je suis allé à mon magasin de recyclage favori, qui est ouvert de nouveau et pour 50 centimes j'avais quelques feuilles de papier.



En zo langzamerhand begon ik een idee te krijgen. Ik heb eerst wat bloemstampertjes gemaakt.

Et petit à petit je commençais à avoir une idée. J'ai d'abord fait des étamines de fleur.


Ik heb strookjes vloeipapier gescheurd en om de stampertjes gevouwen. Een smallere strook voor het middenstuk en een bredere strook voor de buitenkant. Dubbelzijdig plakbandje eromheen aan de onderkant, zodat alles goed blijft zitten. Ik moet nog ergens van dat groene bloembindersplakband hebben, maar dat kon ik niet vinden. Ik het het een paar dagen geleden nog in mijn handen gehad. Zo heb ik 3 bloemetjes gemaakt.

J'ai déchiré des bandes de papier de soie et je les ai pliées autours des étamines. Une bande plus fine pour le milieu et une bande plus large pour le tour. Morceau de scotch collant des deux côtés pour bien tenir le bas de la fleur. Je devrais avoir du scotch vert que les fleuriste utilisent, mais je ne l'ai pas trouvé. Pourtant je l'ai eu dans les mains il y a quelques jours. J'ai fait 3 fleurs.



Nu komt mijn textielkaart er bij. Een paar lapjes groen. De kleur is niet erg mooi op de foto. Daar heb ik met de naaimachine sprieten op genaaid. Blaadjes geknipt van groen vloeipapier en die erop genaaid.

Et maintenant la carte textile. Quelques morceaux de tissu vert. Je trouve que la photo ne rend pas très bien la couleur. J'ai cousu des tiges avec la machine à coudre. Puis j'ai coupé des feuilles avec le papier de soie vert et je les ai cousu. 



Over het witte dubbelzijdige plakband heb ik nog wat groen gewikkeld. en met de ijzerdraadjes heb ik de bloemen tussen de blaadjes in de stof geprikt.

J'ai enroulé le bas de la fleur avec du papier vert, et j'ai piqué les fleurs entre les feuilles par moyen du fil métallique.




Dit ziet er wel zonnig uit, toch?

Ça a l'air bien fleuri, non?





7 opmerkingen:

  1. Prachtig gedaan respect voor al dat werk

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik snap dat het een moeilijk item was voor je textielkaarten! Maar toch is het prachtig gedaan. Je eerste paarse bloem vind ik ook heel mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je hebt er weer een heel project van gemaakt maar het resultaat is heel mooi. En ik vind je eerste paarse bloem ook mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heerlijk te lezen hoe je als zo tot stand hebt gebracht,
    een behoorlijk werk is het geweest, en het eindresultaat
    is erg mooi geworden. Het ziet er zeker zonnig uit!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zó knap dat je Crea 5220 steeds weer weet te vertalen naar textielkaarten! De bloemen zijn mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik vind het écht een prachtig resultaat !

    BeantwoordenVerwijderen
  7. O, een boeket zelfs! Wat een mooie uitwerking.

    BeantwoordenVerwijderen