vrijdag 20 maart 2020

crea5220 oude foto

Ik vind het helemaal geweldig om iedere week weer een andere uitdaging te hebben. In de loop der jaren heb ik een hoop spullen verzameld en lang niet altijd gebruikt en daar krijg ik nu ruimschoots de gelegenheid voor. Maar ook om nieuwe dingen uit te proberen. Zoals Solarfast. Printen op stof door zonlicht. Alleen jammer dat er in een proefpakket alleen blauw, paars en oranje zit. Kleuren die ik niet meteen associeer met oude foto's. Misschien dat ik later eens wat kleuren kan proberen te mengen. Maar vooruit, hier komt het experiment.

Door het coronavirus waren we maar met z'n drieën (afgelopen vrijdag was er nog geen sociale onthouding) en vanaf deze week zijn we ieder thuis bezig.

Jenny had een oude foto van haar meegebracht, die wonder boven wonder de 40 jaar die ze door de Verenigde Staten had gezworven heeft overleefd.

En ik heb ook nog een oude foto van mezelf, dit is een van mijn favorieten.
De eerste uitdaging was er een scan van te maken (nou ja, dat doe ik wel vaker), maar dan er een negatief van te maken.

Daarna moest ik het printen op een speciale folie die in het pakket zat. (zou het ook op gewoon plastic kunnen?) Daarvan vond ik het resultaat maar matig. De inkt van de printer vloeide nog een beetje uit en gaf een vlekkerig beeld.



Jenny heeft haar lapje stof met blauw ingesmeerd en ik met oranje. Negatief erop en een glasplaatje erover. En dan in de zon. Normaal gesproken 15 tot 20 minuten, maar met de zon die wij op het ogenblik hebben hebben we het anderhalf uur laten liggen op een stoel bij het raam.


Uitspoelen en heet wassen met het bijgeleverde wasmiddel.

Mooi!
En nu de mijne... moaahhh.

Ach, het lukt niet altijd meteen in 1 keer. Maar ik ga het zeker nog eens proberen.



Corrie was nog bezig met haar strepen en borduursteekjes.


5 opmerkingen:

  1. Sweet foto's!It is true! Sometimes you have to do several experiments before the desired effect. I have never thied this printing technique!
    Take care of you
    Carmela

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh..., dat dit kan! Wat geweldig leuk zeg...
    Jammer dat jullie niet meer in groepsverband kunnen knutselen, maar ja... het is verstandiger hè...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het is wel een heel leuk experiment en ik zou het zeker nog eens proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Weer wat geleerd. Heel leuk experiment. Ik ben benieuwd naar je volgende poging. Wellicht lukt het beter in de zomer als de zon feller is?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Schattig, die foto's van jaren geleden.
    Wel een bijzonder experiment. Lijkt me knap ingewikkeld. En ja, dan wil je er toch verder mee, om te zien of het beter kan.
    Zo blijven we lekker bezig.

    BeantwoordenVerwijderen