vrijdag 27 maart 2020

crea5220 week 13 kalligrafie / semaine 13 calligraphie

Het is stil zonder de vrijdagmiddagclub. We proberen wel elkaar gaande te houden met een groepsapp, maar het is toch niet hetzelfde.
Zo ben ik inmiddels ook weer met hele andere dingen bezig, zoals wat muren verven. Er waren wat gaten in het pleisterwerk doordat de stoelen er tegenaan kwamen. Die zijn nu weer gevuld en de boel ziet er weer mooi uit.

C'est calme sans le club du vendredi après-midi. On essaie bien de s'inspirer par téléphone, mais ce n'est pas pareil.
Entretemps je m'occupe de plein d'autres choses, comme de repeindre les murs. Il y avait des trous dans le plâtre par les chaises qui cognaient dedans. On les a réparés et tout est beau de nouveau. 



Aangezien ik van de plintjes en de kleine hoekjes ben en mijn man van de grote vlakken, heb ik nu spierpijn van het rekken en strekken en op mijn knieën zitten. Maar zo heb ik wel mijn dagelijkse beweging gehad. Op de andere dagen thuiszitten ging ik iedere middag een uurtje onkruid uit de tuin trekken, tot ik een stukje van de dijk afgleed en met mijn pink in de snoeischaar terechtkwam. Nog een dag of 2, dan kan ik weer de tuin in.

Comme c'est moi qui peint les plinthes et les petits recoins et mon mari les grandes surfaces, j'ai des courbatures de toutes les poses que je devais prendre pour travailler. Mais c'étaient mes exercices quoitidiennes. Normalement je passe une heure tous les après-midi pendant ce confinement pour enlever la mauvaise herbe du jardin, jusqu'au moment où je glissait de la digue et que mon petit doigt s'est coupé dans le sécateur. Encore un jour ou 2 avant de reprendre le travail au jardin.


Maar, waar waren we ook alweer gebleven. Week 13, kalligrafie. Bij kalligrafie denk ik aan mooie sierlijke letters in oude boeken en Chinese tekens met een penseel. Ik wilde een mooie P van Petra maken. Een penseel met inkt heb ik niet, maar wel een oude borduurmachine met sierlijke letters. Ik heb dus mijn machientje afgestoft en de textielverf uit de mottenballen gehaald en dacht dat ik dit wel even zou doen....

Mais revenons à nos moutons. Semaine 13, calligraphie. Le mot calligraphie me fait penser à de belles lettres dans des vieux livres et des signes chinois avec un pinceau. Je voulais faire un joli P de Petra. Je n'ai pas de pinceau ni d'encre chinois, mais j'ai une vieille machine à broder avec des lettres gracieuses. J'ai épousseté ma machine et j'ai sorti la peinture pour textile des fins fonds du placard et je pensais le faire vite fait....

Na 10 keer een gebroken bovendraad te hebben gehad lukte het om mijn naam op een lapje stof te hebben. En met wat textielverf heb ik getracht het te versieren.
Mwaah. Dit liep een beetje uit de hand.

Après avoir cassé le fil supérieur pendant une dizaine de fois, j'ai réussi à avoir mon nom sur un bout de tissu. Et j'ai essayé de le décorer avec un peu de peinture. 
Moaah, j'en ai fait un peu trop je crois.


Nog een probeersel. Dit lukte aanzienlijk sneller op de borduurmachine. Alleen de letter P. Met een iets minder uitgebreid krullenpatroon erbij.

Un autre essai. Cette fois-ci ça marchait bien mieux sur la machine à broder. Seule la lettre P. Et moins de boucles.

Ook wel weer leuk om te doen. Dit was textielverf die 30 jaar geleden ineens heel erg in de mode was en die het nog steeds doet! Volgens mij moet ik nog ergens een doos vol hebben, want toen de trend voorbij was heb ik van verschillende mensen hun resten verf gekregen. Die kom ik vast wel weer tegen de komende weken. Misschien is het wel leuk om er een kleurige achtergrond bij te maken en dat gebruiken voor een textielkaart.

Ça me plaisait encore bien de le faire. C'était de la peinture pour textile qui était très à la mode il y a 30 ans et ça fonctionne encore! Je crois que je dois avoir plein d'autre tubes quelques par dans une caisse, parce qu'une fois la tendance finie, plusieurs personnes m'ont donné leur restes de peinture. Je vais certainement les retrouver dans les semaines à venir. Je pourrais faire un fond coloré et l'utiliser pour une carte textile. 


5 opmerkingen:

  1. Wat een leuk idee om het woord zo uit te voeren. Ik vind beide probeersels goed gelukt hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hihi, ook bij jullie heeft het 'huisopknapvirus' toegeslagen.☺️Lekker dat het weer gebeurd is en binnenkort kan je ook weer lekker de tuin in (die pink zal flink pijn hebben gedaan denk ik).
    Knap dat je ook nog tijd vond om aan Crea 5220 te werken. En hoe! Wat een heerlijke machine is dat en wat maakt hij (samen met jou) mooie letters. Leuk dat je het gecombineerd hebt met textielverf.
    Het is een hele originele en mooie uitwerking van onze weekopdracht geworden.👍🏼

    BeantwoordenVerwijderen
  3. You spent your time very well! The satisfactions of having repainted alone! Beautiful your initial,I also have a sewing machine,that could embroidery but...I'm quiet by hand! EhEh!
    Carmela

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat heerlijk om nu allerlei klussen te doen, het is ook zo fijn licht. Maar een ongelukje zit in een klein hoekje. Het lijkt me wel pijnlijk...
    Wat een prachtige letters heb je gemaakt! En misschien ga je er nog wel mee verder ook, want er klinkt zoveel enthousiasme door...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wauw, een borduurmachine, lijkt me geweldig om mee te werken. Mooi gedaan zo met textielverf erbij !

    BeantwoordenVerwijderen