maandag 30 maart 2020

Wol verven / teindre de la laine

Ik ben van lieverlee alle schapenwol aan het wassen die ik nog in zakken heb staan. Met kleine beetjes en veel wolwasmiddel, want mijn man wordt niet altijd blij van de lucht van vuile schapenvacht.

Nu was ik gisteren de witte wol aan het kaarden en ik dacht: o ja, ik heb nog van die rode kleurstof die ik uit Suriname had meegebracht vorig jaar. Het is voedingskleurstof en het zakje kostte maar iets van 25 cent. Altijd leuk om eens te proberen.

Petit à petit je suis en train de laver la laine de mouton que j'ai encore en stock. Par petite quantité et avec beaucoup de lessive pour laine, parce que mon mari ne se réjouit pas forcément de l'odeur de mouton sale.

Hier je cardais de la laine blanche et je pensais: ah oui, j'ai encore du colorant rouge que j'avais ramené de Suriname l'année dernière. C'est un colorant alimentaire et le sachet ne coûtait que 25 centimes. Toujours bon pour essayer.





Voor de zekerheid een scheut azijn er bij gedaan. Nog een lapje katoen erbij.
Juste pour être sûr j'ai rajouté un peu de vinaigre. Et un morceau de coton.

Dit ziet er uiteindelijk wel mooi rood uit.
Finalement c'est une belle couleur rouge

Maar eenmaal gespoeld is het toch echt wel roze.
Une fois rincée c'est quand-même très rose.

Mooi roze, geen rood
Un joli rose, mais pas de rouge.

Het rood blijft wel goed op mijn vingers zitten (en op het aanrechtblad)
Par contre le rouge tient bien sur mes doigts (et sur le plan de travail dans la cuisine)

3 opmerkingen:

  1. Jouw man is net zo'n favoriet van heerlijke schapenlucht als die van mij ;o)
    Jammer dat de wol niet mooi rood is geworden, maar hopelijk vind je voor het roze ook een mooie bestemming.
    Pas goed op julliezelf en blijf gezond!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ha ha hokus pokus maar wat geeft het toch een heel mooi rose kleurtje en met verven doe ik altijd handschoenen aan ik heb eens weken met gifgroene handen rond gelopen :(( Hoe berg jij de schone wol op zou ik nog wel graag willen weten ivm die griezelige motten

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als ik de schone wol gekaard heb dan maak ik er rollen van en bewaar die in van die zipzakken van Ikea. Grotere hoeveelheden heb ik ook wel in vacuümzakken van de Action. Als ik er heb doe ik er van die antimot houtdingetjes bij, maar zonder lukt het ook aardig.

      Verwijderen