zaterdag 4 april 2020

crea 5220 week 14 stempels / semaine 14 tampons

Hoe druk kan een mens het hebben met niets doen. De tijd vliegt voorbij. Ik haal mijn hele hok (o nee, atelier) overhoop, ik freubel wat, ik kijk naar de tortels die een nest in de knotwilg hebben, ik heb zelfs al wat narcissen gehaakt (maar daarover later meer). Enfin, alle tijd om wat te maken met het thema van deze week. Niet dus. Ik moest ineens een brief vertalen met een encryptiesysteem dat ik nog niet kende, en ik moest ineens telefonisch tolken en bovenal... mijn broer kwam langs met een cd met allemaal oude familiefoto's. Leuk, leuk, leuk. En zo kwam er dus niets terecht van mijn creatieve opdracht.

À quel point peut-on être occupé à ne rien faire. Le temps passe à une vitesse... Je mets mon atelier sens dessus dessous, je bidouille, je regarde les tourterelles qui ont leur nid dans le saule, j'ai même crocheté quelques jonquilles (j'en parlerai plus tard). Enfin tout le temps pour faire quelque chose sur le thème de cette semaine. Mais non. Soudainement je devais traduire une lettre avec un système d'encryptage que je ne connaissais pas encore, et tout à coup je devais traduire par le téléphone, et surtout... mon frère passait avec un cd plein de vieilles photos de famille. Chouette, chouette, chouette. Et voilà, pas de temps de faire quelque chose sur le thème créatif.


 

Mijn moeder en vader toen ze nog klein waren, begin jaren '30
Ma mère et mon père quand ils étaient petits, début années 30




En hier was ik de kleinste, een jaar of 4.
Ici je suis la plus petite, environ 4 ans.

Terug naar de opdracht: stempels. Ik wist al wel zo'n beetje wat ik wilde doen. Ik heb 2 jaar geleden van mijn dochter een aantal stempels gekregen die ze in India gekocht had. Die lagen al die tijd te wachten en mooi te zijn. Daarom vind ik deze crea5220 zo leuk. Je kunt alles gebruiken om de opdrachten uit te voeren en alles uit mijn voorraad komt aan bod. Het schaapje heb ik een keer van een vriendin gekregen.

Retour à ma tâche: tampons. Je savais à peu près ce que je voulais faire. Il y a 2 ans ma fille m'avait donné des tampons en cadeau qu'elle avait achetés aux Indes. Tampons qui attendaient en beauté. Voilà pourquoi j'aime beaucoup crea5220. On peut tout utiliser pour fabriquer des créations et tout ce que j'ai en stock peut servir. Le mouton m'a été offert par une copine. 


Ik had al wel eens op een textielbeurs gehoord dat je de stempels gewoon met acrylverf op stof kunt gebruiken. Ik heb nog wel een proeflapje over en dus was het tijd om te proberen. Ik heb met een sponsje acrylverf op de stempel gedaan en op de stof gedrukt. Toen nog een voorbeeld met veel meer verf. Toen nog een met keukenpapier eronder. Kijk dat ging beter, nu is de hele stempel afgedrukt.

J'avais déjà entendu lors d'un salon textile qu'on peut utiliser les tampons sur le tissu avec de la peinture acrylique toute simple. Il me restait encore un bout de tissu et j'ai commencé mes essais. Avec une éponge j'ai mis la peinture sur le tampon et imprimé le tissu. Encore un essai avec beaucoup plus de peinture. Ensuite un essai avec du sopalin en dessous. Voilà, c'est mieux, maintenant on voit l'image en entier.

Ik had nog zo'n mooi lapje roze van mijn Surinaamse kleurstofavontuur. Dat heb ik gestreken, een hoekje er uit geknipt en met grijs de stempel er op gedrukt.
Blogger heeft weer een heel eigen idee over de indeling van de foto's. Ik krijg de lap stof niet meer onder de tekst.

Il me restait encore un petit bout de tissu de mon aventure de colorant de Suriname. Je l'ai repassé, coupé une partie et imprimé le tampon avec de la peinture grise. 
Blogger a sa propre idée sur la disposition des photos. Je n'arrive plus à mettre le morceau de tissu sous le texte.











Ik ben best wel tevreden. Ik leg dit voorbeeld op de stapel af te maken kaarten. Komende week heb ik vast weer tijd om ze af te maken. Hoewel... we hebben het bootje weer te water gelaten en volgende week geven ze mooi weer op. Misschien gaan we wel varen in de vliet en op de plas.

Je suis assez contente. Je mets cet exemple sur le tas de cartes à finir. La semaine prochaine j'aurai certainement le temps de les finir. Quoique.... nous avons mis la petite chaloupe dans l'eau et le beau temps est annoncé pour la semaine prochaine. Peut-être qu'on va faire un tour sur le canal et le lac.



5 opmerkingen:

  1. Ja, soms moet je even experimenteren, maar dat is het leukst. Kom je soms weer tot verrassende ideeën.
    Prachtige stempel heb je, zo mooi kan ik ze niet maken ;-)
    Mocht je gaan varen, heel veel plezier.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een lieve oude foto's, heerlijk hé om daar mee bezig te zijn...
    Wat heb je een prachtige stempels! En wat leuk dat je ze hebt gecombineerd met het roze lapje.
    Leuk om te lezen dat je blij bent met Crea 5220, dat is waarom we het gedaan hebben ;o)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oude foto's spreken des te meer als je ze lang niet hebt gezien! Jouw vader heeft tenminste een broekje aan. Toen mijn vader klein was (hij is van '23) had hij een jurkje aan, dat was toen heel gewoon tot een bepaalde leeftijd.
    Ik vind je stempels heel mooi, bijzonder om zoiets te hebben. En het is toch goed gelukt op stof? Ik weet niet of er speciale inkt voor bestaat, misschien eens zoeken op internet.
    En volgens mij verveel jij je ook nooit!
    Groetjes, Elizabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  4. oude foto's je kan er helemaal bij wegzwijmelen. heb ik ook vaak er moet nog een paar laatjes opgeruimd worden met oude meuk maar oh, dat kost me wel een paar middagen

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een goed idee om op stof te stempelen. Weer een idee rijker.
    Groetjes Sandra

    BeantwoordenVerwijderen