dinsdag 21 april 2020

storm op het water / tempête sur l'eau

Het begon met een grote zak met afsnijdsels van geweven stoffen die Corrie had meegebracht van het textielmuseum in Tilburg. Hier is vast wel iets leuks mee te doen, zei ze.
Ja, inderdaad. Ik had al eens een foto gemaakt van de vliet tijdens een storm. Het gebeurt wel eens dat het riet bijna horizontaal waait.

L'aventure commençait avec un grand sac de découpures de tissus tissés que Corrie avec apporté du musée de textile à Tilburg. Tu peux bien en faire quelque chose, me disait-elle.
Oui, en effet. J'avais déjà fait une photo du canal lors d'une tempête. Il arrive que les roseaux sont presque à l'horizontale pendat les coups de vent.


Wat kun je maken met de kleuren die ik had gekregen. Veel blauw, oranje-wit, zwart en grijs-blauw.

Qu'est-ce qu'on peut faire avec les couleurs qu'elle m'avait données. Beaucoup de bleu, orange-blanc, noir et gris-bleu.


Ik heb voorzichtig eerst alles gespeld, daarna strook voor strook alles vastgenaaid met de naaimachine. Ik heb héél vaak alle franjes weer een goede kant op moeten strijken om te kijken of het er wel als storm uit bleef zien. 

J'ai fait attention pour mettre les épingles, ensuite j'ai cousu une à une les bandes de tissu à la machine à coudre. J'ai dû lisser très souvent toutes les franges vers un côté pour regarder si ça ressemblait toujours à une tempête.


Sommige stroken met de franje van boven naar beneden, andere weer van beneden naar boven. Ik heb er nog wat draadjes met fantasiewol en pailletjes overheen gedaan.

Certaines bandes ont la frange du haut en bas, d'autres du bas en haut. J'ai superposé des fils de laines fantaisies et des paillettes. 


En wat gesponnen schapenwol om het idee van riet te geven.

Et un peu de laine de mouton filé pour donner l'impression de roseaux.


Toen dacht ik aan de fuut die bij ons achter een nest had gemaakt. Storm of wind deert hem/haar niet. Het nest golft gewoon mee met de deining.

Ensuite je pensais à mon grèbe huppé qui avait fait un nid derrière chez nous. Tempête ou vent ne le dérange pas. Le nid se balance au gré des vagues. 


Ik heb bij de Action wel eens een paar van die rolletjes met bont gekocht. Niet te ingewikkeld om daar een soort van eend uit te knippen. Op een nest van gebreide wol.

Un jour j'avais acheté chez Action quelques rouleaux avec de la fourrure. Pas compliqué d'en couper une sorte de canard. Sur un nid de laine tricotée.


Maar hij lijkt teveel op een eend met een meeuwenkop.

Par contre ça ressemble trop à un canard avec une tête de mouette. 


Dus heb ik met een beetje acrylverf de kop weer wat donkerder gemaakt. 

Donc j'ai peint la tête avec un petit peut d'acryl pour le rendre un peu plus foncé.


Maar nu mis ik weer de witte borst van de fuut. Misschien nog een keer een beetje witte acrylverf?

Maintenant il me manque du blanc sur la poitrine du grèbe. Peut-être un peu de peinture blanche?


Als laatste een mooie foto van de natuurfotografiewerkgroep (leuk woord hè) van het Hoeksche Waards Landschap. Ik vind die kleintjes op de rug van vader of moeder altijd zo leuk.

En dernier une belle photo du groupe de photographie de l'association de la nature de la région. J'adore les petits sur le dos de la mère ou du père.



3 opmerkingen:

  1. Zeer geslaagd !
    Nu met de donkere kop is het mooi, gaat meer op in het geheel.
    Zeer creatief !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een prachtig werkstuk is het geworden! O ja, heerlijk als je zo'n fuut ziet.

    BeantwoordenVerwijderen