woensdag 1 april 2020

1 april / le 1er avril

Vandaag is mijn oudste dochter jarig, geen grap.
Vroeger maakten we altijd grapjes op 1 april. Zo van: kijk uit je veter is los! 1 april, kikker in je bil, die er nooit meer uit wil!

Aujourd'hui c'est l'anniversaire de ma fille ainée, pas de blague.
Quand j'étais petite on faisait toujours des blagues le 1er avril. Comme: attention tes lacets sont défaits! 1er avril, grenouille dans tes fesses, qui ne veut pas en sortir! (traduction directe)

Heel veel later toen we stopten met de slijterij in het onderhuis van ons dijkhuis hebben we nog een prachtige 1 april-grap uitgehaald, door bij de bekendmaking hiervan te vertellen dat er daags na de sluiting een coffeeshop geopend zou worden. Grote opschudding in het dorp. Tot een handtekeningenactie toe. Iedereen was welkom op 1 april voor een kop koffie. Wat hebben we gelachen... De receptioniste van de gemeente en van de politie hebben we maar een bos bloemen gegeven, want die zijn platgebeld.

Beaucoup plus tard quand nous avions fermé le magasin de spiritueux qu'on avait au sous-sol de notre maison de digue nous avions fait une bonne blague, en racontant lors de l'annonce de la fermeture du magasin qu'un coffeeshop s'ouvrirait le lendemain. Grande agitation au village. Jusqu'à une pétition de protestation. Le 1er avril tout le monde était le bienvenu pour une tasse de café. Qu'est-ce qu'on a pu rire... On a donné un bouquet de fleurs aux dames de l'accueil de la mairie et de la police, parce qu'elles ont été submergées de coups de fil.

Groot was mijn verrassing toen ik op 17 1/2 jarige leeftijd in Frankrijk terecht kwam en daar werd op 1 april een vis op je rug geplakt. Er werden ook wel grapjes gemaakt, maar die vissen... ik heb het nooit begrepen. Gelukkig hebben we tegenwoordig Wikipedia waar het uitgelegd wordt.

Comme j'étais surprise quand je suis arrivé en France à l'âge de 17 ans et demi et qu'on me collait un poisson dans le dos. On faisait des blagues aussi, mais ces poissons.... je ne l'ai jamais compris. Heureusement qu'on a Wikipedia qui peut nous l'expliquer.

Viviane had op haar blog het idee aangebracht dat we allemaal iets met een vis zouden maken voor 1 april. In Frankrijk zit ook iedereen binnen en zo schep je een band, toch?

Viviane avait lancé l'idée sur son blog qu'on fasse toutes quelque chose avec un poisson pour le 1er avril. En France tout le monde est confiné et ceci crée des liens, non?

Ik had op Pinterest al eens van die leuke borduurpatroontjes gezien met visjes van designsbyjuju, die makkelijk na te maken waren van stof. 

J'avais vu de ces jolis modèles de broderies de poissons de designsbyjuju sur Pinterest, qui était très faciles à copier avec du tissu.

Hier heb ik 3 kaarten van gemaakt. Helaas heb ik ze niet op tijd af, de tijd vliegt als je niets te doen hebt. Toch laat ik ze maar vast zien.

J'en ai fabriqué 3 cartes postales. Malheureusement je ne les ai pas fini à temps, parce que le temps passe à une vitesse incroyable quand on n'a rien à faire. Je les montre telles quelles.



Fijne dag.

Bonne journée.

4 opmerkingen:

  1. Een vis op 1 april zegt mij niets maar ik vind je kaarten heel grappig en een leuk idee.
    groetjes Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Les cartes serviront l'année prochaine, les poissons sont ravissants.
    j-en-revais.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ze worden prachtig, je vissen.
    Nog gefeliciteerd met de verjaardag van je oudste dochter.
    Fijn weekend en geniet van de zon.

    BeantwoordenVerwijderen