woensdag 15 april 2020

crea5220 week 16 groen/vert

Het is lente en het groen springt de grond uit de tuin in. Ik ben ook iedere dag een uurtje onkruid aan het wieden. Tijd zat. Mijn tuin bestaat voor een groot gedeelte uit dijk. Daar staan wat bosjes is om de grond vast te houden, een hoop frambozen- en bessenstruiken en... o zo heerlijk, de Lelietjes van dalen. Ik begon 10 jaar geleden met een paar takjes en kijk eens hoe het uitgegroeid is.

Le printemps a bien commencé et la verdure sort du sol dans mon jardin. Je passe tous les jours une heure à enlever la mauvaise herbe. Plein de temps libre. Mon jardin est en grande partie situé dans la digue, donc en pente assez raide. J'ai quelques buissons qui servent à retenir la terre, un tas de framboisiers et de groseillers et... ah si bon, du Muguet. Il y a 10 ans, j'ai planté quelques brins et regardez comme ça a grandi.


De bloemetjes beginnen bijna wit te worden, precies op tijd voor 1 mei! In Frankrijk worden dan kleine bosjes met lelietjes van dalen langs de weg verkocht als geluksboeketje. Of je stuurt elkaar een kaart met lelietjes van dalen.

Les fleurs commencent presque à devenir blanches, juste à temps pour le 1er mai! Parfois je donne des brins de muguets aux amis en expliquant qu'en France c'est un porte-bonheur. Mes copines en France m'envoyent chaque année une carte avec du muguet.

      

Het thema groen staat deze week in het teken van de tuin.

Le thème de cette semaine est vert, et ça me fait penser au jardin.

Ik ben begonnen met een ondergrond van lichtgroen. Allerlei restjes lichtgroen die ik overhad van de doekjes die ik knip om over de jampotjes vast te maken. Deze heb ik met de punchmachine op een lapje stof geprikt.
En ik heb een paar blaadjes uitgeknipt in de lengte van de textielkaart.

J'ai commencé par un fond en vert clair. Tous des petits bouts de tissu qui me restaient des ronds que je coupais pour couvrir les pots de confiture. Je les ai piqué avec la machine à punching sur un vieux morceau de drap.
Et j'ai coupé quelques feuilles dans la longueur de la carte textile.


 Daarna heb ik een aantal witte pareltjes uitgezocht die van klein naar groot gaan. Ik heb wel eens een pot met pareltjes gekregen van mijn broer die van zijn werk kapotte kettingen heeft meegebracht.

J'ai trié un nombre de perles de taille successives. Mon frère m'avait amené de son travail  des perles qui restaient de colliers cassés.


 Die pareltjes heb ik aan een heel dun ijzerdraadje geregen, met hier en daar wat extra krullen in het draad om de pareltjes wat uit elkaar te houden.

J'ai enfilé les perles à un fil métallique très fin, avec des boucles par ci par là pour espacer les perles.


 Ik heb een stukje ijzerdraad, dat ik wel eens uit een gerbera had gehaald, op de goede lengte geknipt en omwikkeld met dubbelzijdig plakband. Dat was even tobben, want het plakt goed!

Puis j'ai pris une tige métallique, sortie d'un bouquet de fleurs, je l'ai coupé à la bonne longueur et entourée de scotch adhésif des deux côtés. Ce n'était pas évident, parce que ça collait trop bien!


Ik heb een wollige draad in tweeën gesplitst en om de pareltjes en de draad gewikkeld.

J'ai divisé un fil de grosse laine en deux et je l'ai collé au scotch entre les perles.


 Hierbij was het goed dat het plakband zo goed plakt.

Heureusement que le scotch collait bien.


 Ik heb de blaadjes uit een lapje vilt geknipt en aan de onderkant met dubbelzijdig plakband vastgemaakt.

J'ai coupé les feuilles dans un bout de feutrine et collé le bas avec le scotch.


 En zo ziet het geheel er uit. Ik denk dat ik deze ook weer in een schilderijlijstje doe.

Et voilà fini. Je pense que je mettrai cette fleur dans un cadre.


Jenny is in isolatietijd bezig geweest met haar muur. Ze heeft er paasdingen in gedaan.

Jenny a passé son temps d'isolation à décorer son mur avec des affaires de Pâques.






9 opmerkingen:

  1. Wow wat mooi !!!! ja de lelietjes doen het hier ook goed net als de vergeet mij nietjes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, dat is een prachtig en teer bloemetje... In mijn vorige tuin (vorige huis) stonden er een paar, zo heel voorzichtig bij elkaar. Maar ik zie dat ze het bij jou heel goed doen!
    Maar de door jou zelf gemaakte bloem is ook prachtig... hoe krijg je het voor elkaar zeg...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat zal het lekker ruiken in zo'n tuin vol Lelietjes van dalen.
    Reuze knap hoe je ze hebt nagemaakt, je bent een kunstenares!
    Wat heeft Jenny een schitterende muur.👍🏼

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Waart mooi gemaakt, je lelietje! En die muur is ook schitterend!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. You have done a wonderful job! I have a lily of the valley plant,I hope it will bloom this year...
    Hugs,
    Carmela e Davide

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat goed gemaakt, het Lelietje van dalen. Schitterend ( de echte ook hoor )

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Prachtig bloemetje. Zo fijntjes. Je hebt er een mooi exemplaar van gemaakt. In een lijstje is wel een goed idee.
    En wat een mooie muur.
    groetjes Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoe prachtig en origineel heb je dit gemaakt Petronille,
    heerlijk om zoveel creativiteit te bekijken. In het echt
    staan ze bij jou ook in grote hoeveelheden. Hier komen
    ze ook overal de grond uit schieten, mooie tijd in de natuur
    als je alles ziet ontwaken. Heb me meteen als volger aangemeld
    om niets te missen en ook bij het lijstje namen bij de
    Crea 5220 posten toegevoegd.

    Je vroeg op mijn blog wat ik er mee ga doen. Neem aan dat
    je de aquarel bedoeld, de maat van deze aquarel is 16 x 24,
    en af en toe wissel ik weleens in lijsten want ik heb meer
    exemplaren. Bedankt voor je reactie.....

    Groet,
    Josephine

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat mooi is dit!
    Grappig: vorig jaar op 1 mei waren we in Parijs en overal kreeg je een bosje L.v.D.Op de hoek van "onze" straat stond ook iemand ermee. Zij legde ons alles uit over dit mooie ritueel.

    BeantwoordenVerwijderen