donderdag 4 juni 2020

crea5220 week 23 blauw / bleu

Ik had al eens een aantal textielwerkstukjes gemaakt op het thema dag en nacht of zon en maan. Daarvan vond ik deze textielkaart wel mooi. 

J'avais déjà fait quelques travaux textiles sur le thème de jour et nuit ou soleil et lune. J'aimais bien cette carte textile.


Dit is gemaakt met de punchmachine en versierd met wat naaimachineborduurwerk en kraaltjes en zo.
 
Op Pinterest had ik zo'n mooi kunstwerk gezien gemaakt van wol. Nou, dat wilde ik wel eens proberen na te maken met stofjes op de punchmachine. Het is zo'n blauw met blauw kunstwerkje, met schuine luchten, een rechte horizon met zee en toch ook nog het strand of de branding op de voorgrond. 

Je l'avais faite avec la machine à punching et décorée avec de la broderie machinale et des perles. 

Sur Pinterest j'avais vu une jolie pièce fabriquée en laine. Bon, je voulais bien essayer de la copier avec du tissu en faisant du punching. C'est un oeuvre d'art en bleu, avec un ciel en biais, un horizon tout droit dans la mer et la plage ou le ressac sur le devant.


Ik heb mijn pot met restjes blauw tevoorschijn gehaald.

Alors j'ai vidé mon bocal avec les restes de tissus bleus.


Op een ondergrond van een tafelkleed waar een grote koffievlek in zat.... heb ik een donkere hemel gemaakt en de plek waar ongeveer de horizon zou komen. De punchmachine prikt de stoffen in elkaar en je kunt ze ook makkelijk weer uit elkaar halen, want er is niets genaaid of zo. 

Le base est un bout de napperon taché où j'avais renversé du café... et j'ai marqué un ciel foncé et l'endroit où il y aurait l'horizon à peu près. La machine à punching perce les tissus les uns dans les autres sans vraiment les attacher, alors on peut les retirer facilement. 


Toen heb ik reepjes stof, katoen, satijn, voeringstof, enz als lucht gemaakt.

Ensuite j'ai pris des lamelles de tissus, coton, satin, doublure, etc pour faire le ciel.


Met wat organza (uit mijn pot met restjes organza) kun je in verschillende tinten blauw en wit wat nuances over de eerste laag aanbrengen.

J'ai utilisé l'organza (de mon bocal de restants d'organza) pour appliquer quelques nuances de bleu et de blanc par dessus la première couche de tissu.


En met wat draadjes wol en plukjes schapenwol heb ik geprobeerd om de zee wat te onderscheiden van de lucht.

Quelques fils bleus et bouts de laine de moutons m'ont permis de différencier un peu la mer du ciel.


Toen heb ik met pailletjes, kraaltjes, vilt, borduurzijde, enz wat "duingras" en bloemetjes geborduurd. 

J'ai rajouté des paillettes, des perles, de la feutrine, du fil à broder, etc, pour faire un peu d'herbe et des fleurs.


Oeps. iets teveel licht op mijn werkstukje. En het lapje is een beetje scheef getrokken door het punchen in een schuine richting.

Oups, un peu trop de lumière sur mon travail. Et le morceau est un peu de travers en punchant en biais.


En dit is het uiteindelijk geworden. 

Et voici le travail final.

Best wel leuk toch? Niet zo'n dreigende lucht als op mijn voorbeeld. Hier wil ik er ook nog wel eens een paar van maken. Een keer. 

Pas trop mal, non? Le ciel n'est pas aussi menaçant que sur mon illustration. Mais j'aimerais bien en essayer d'autres. Un jour.

12 opmerkingen:

  1. Zo mooi! Jij hebt dit echt in je vingers en het is volgens mij ook helemaal jouw ding... Schilderen met lapjes, geweldig!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat ontzettend knap en mooi!
    Leuk dat je stap-voor-stap foto's hebt gemaakt, nu is het voor mij wat beter te begrijpen hoe je hebt getoverd ;o)
    Mooi zoals je de lucht en het water hebt laten spreken door de verschillende tinten blauw. Als ik het goed begrijp heeft de richting van het punchen ook invloed? De lucht is in ieder geval mooi in beweging hierdoor.
    De kleine details op de voorgrond van borduurwerk, kraaltjes en pailletjes maken het helemaal af; diepe buiging voor zoiets moois!
    Nog even een vraagje:
    Hoe bewaar je al je werkstukken? Maak je er ook een soort boek van of verzamel je ze op een heel andere manier?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Voorlopig zitten de kaarten nog in een doos. Ik wilde er eerst ringen in maken om er een soort boekje van te maken, maar dan komen de 'ruimtelijke' kaarten in de knel. Misschien maak ik mijn muur leeg, waar ik nu allemaal kleine dingetjes heb hangen en hang ik ze daar allemaal op. Ik denk er wel over na.

      Verwijderen
    2. Een mooie (wisselende) compositie aan de muur, dat is een goed idee denk ik, dan kan je heerlijk genieten van al het moois dat je gemaakt hebt!

      Verwijderen
  3. Er zit echt beweging in en diepte, een schitterend werk.
    Mooie kaart ook, die bovendste.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wow! You created a magnificent work with fabrics and threads! I think it's really demanding. Adorable!
    Hugs,Carmela

    BeantwoordenVerwijderen
  5. prachtig maar deze kan ook voor deze week ik zie zoveel blauw :))))

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Een zeer bewerkelijk proces zie ik wel maar
    het eindresultaat is echt prachtig geworden!!!
    Mooi ook alle kleine details die je hebt aangebracht.
    Een geslaagd uitwerking van het woord Blauw.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Oh wat veel werk en wat is het leuk geworden!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dat is goed gelukt. Ik zie duidelijk de zee, de lucht en de duinen. Je hebt eigenlijk geschilderd met wol en stof. Leuk om te doen. Je brengt weer op ideeen.
    Fijn weekend.
    Groetjes Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Eens met blauwruitje. Het zijn prachtige schilderijtjes geworden. Wel heel bewerkelijk, maar vast erg leuk om te doen.

    BeantwoordenVerwijderen