maandag 22 juni 2020

gevilte vaas / vase feutré

Het begon allemaal met het idee van onze vrijdagmiddagclub voor Pasen. We zouden paasversiering maken. Het was het begin van de sociale onthouding, dus we hielden via de app contact met elkaar. Ik had wat narcissen gehaakt, een tak van de forsythia geprobeerd na te maken en toen dacht ik dat ik misschien wel een groot ei kon vilten. Ik had nog twee halve ei-vormen van piepschuim uit een ver verleden waar ze als ondergrond voor iets met chocolade-eitjes dienden. Die heb ik met van dat schilders plakband aan elkaar geplakt en dacht dat ik daar omheen wel wol kon vilt prikken. Ik heb een hoop wol van de Coburger Fuchs schapen van de kinderboerderij, waar ik niet veel mee doe. Het zit vol met kleine strootjes, en voor het spinnen is het lastig. Voor prikvilten is het daarentegen heerlijke wol. Lekker stug door al die donkere haren erdoor, en de wol grijpt goed in elkaar.

Tout a commencé avec l'idée de notre groupe du vendredi-après-midi pour Paques. On allait faire de la décoration pour Paques. C'était le début de notre confinement, alors nous restions en contact par whatsapp. J'avais crocheté quelques jonquilles, essayé de copier quelques tiges de forsythia et puis j'ai eu l'idée de faire un grand oeuf en laine feutrée. J'avais dans mon stock encore quelques moitiés d'oeuf en polystyrène, que j'ai collé avec du ruban de masquage. Je pensais pouvoir piquer la laine autour. J'ai un grand tas de laine des moutons de la ferme citadine, des Coburger Fuchs. C'est plein de petits restes de foin et pas pratique pour filer, mais pour feutrer c'est magnifique. C'est assez rêche avec ses poils foncés et la laine se mélange facilement.

 

Nou, dat viel dus tegen. Je kunt niet goed in het piepschuim prikken, dus de naald gaat niet erg diep en je kunt de wol niet goed in elkaar vast prikken. 
Toen dacht ik dat ik het dan maar moest gaan natvilten. Gewoon met water en zeep en veel wrijven de wol in elkaar laten vervilten. Nou, dat viel dus tegen. De wol ging hobbelen en bobbelen en om het ei heen slobberen.

Bon, c'était pas évident. On ne peut pas bien piquer dans le polystyrène, alors l'aiguille de s'enfonce pas assez et ne feutre pas bien la laine.
Alors je pensais qu'il valait mieux le feutrer en le mouillant avec de l'eau et du savon et de le frotter pour le faire feutrer. Bon, c'était pas évident. La laine commençait à gondoler et à s'étirer autour de l'oeuf.


Dus heb ik alles maar weer laten drogen. Inmiddels was Pasen al weer voorbij, maar dat ei dat lag daar maar. Ik heb er nog een laag Coburger Fuchs omheen gedaan, losjes vastgeprikt. Daarna 2 lagen witte wol van een schaap van de schapenboerin (ik geloof Duits zwartkop), ook losjes vastgeprikt.

Alors j'ai tout fait sécher. Paques était passé, et l'oeuf attendait son destin. J'ai rajouté une couche de Coburger Fuchs, piquée légèrement et deux couche de laine blanche (je crois Tête noire allemande), piqué légèrement également. 


Alles in warm water met wasmiddel gedompeld en stevig in een plastic zak verpakt, met de hoekjes uit de onderkant van de zak geknipt en hop bij mijn kleren in de wasmachine om te vervilten. Doordat de hoekjes weggeknipt zijn, kan het water en zeep in de wasmachine in en uit het zakje. En omdat het in plastic verpakt zit heb je hoegenaamd geen wol of haren op je gewone was. 

J'ai trempé le tout dans de l'eau avec de la lessive et emballé dans un sac en plastique, duquel j'avais coupé les coins du bas. Et hop avec mes vêtements dans la machine à laver. Comme j'ai coupé les coins du sac l'eau et le savon de la machine peuvent rentrer et sortir facilement du sac. Et comme c'est emballé dans du plastique on n'a quaisment pas de poils ou de laine sur les vêtements.


Kijk, de stugge haren komen na afloop gewoon door de 2 lagen witte wol heen. Het zou dus geen mooi wit ei worden.... Bovendien was het plakband van het ei niet stevig genoeg en lagen de 2 helften piepschuim niet mooi meer op elkaar en was het een vreemd gedeukt geval geworden.

Regardez, les poils durs sortent à travers la laine blanche après lavage. Alors ce ne serait pas un bel oeuf rond... De plus le ruban ne collait plus bien l'oeuf en polystyrène et les 2 moitiés s'étaient déplacées. C'était devenu une bidule déformée.


Toen heb ik er maar een soort deksel uit geknipt om het piepschuim er uit te halen. Hier zie je nog wel dat er 2 verschillende soorten wol in zit. 

Après quoi j'ai décidé de découper une espèce de couvercle pour ôter le polystyrène. On peut voir ici qu'il y 2 sortes de laine différentes.


 

Een piepschuimen helft bleef heel, de ander was kapot gegaan. De binnenkant van de pot zag er nog niet mooi gevilt uit. Toen heb ik de boel binnenstebuiten gedraaid, weer een laag wol erover gedaan, beetje vastgeprikt en daarna natgevilt. Vervolgens heb ik de pot gevuld met bubbeltjes plastic, weer in een zak gestopt en weer in de wasmachine gestopt. 

Une partie de l'oeuf était cassée, avec une grande déchirure. L'intérieur du pot n'était pas bien feutré. Alors je l'ai tourné avec l'intérieur vers l'extérieur, rajouté encore une couche de laine blanche, piqué un peu et frotté avec de l'eau et du savon après. Ensuite j'ai rempli le pot avec du plastique à bulles, remis dans le sac et dans la machine à laver.


En zo kwam hij er uit. Ik heb er knikkers in gedaan om hem goed in vorm te houden met het opdrogen. Gelukkig was het mooi zonnig weer en kon het buiten drogen.

Et voilà comment il sortait de la machine à laver. Je l'ai rempli de billes pour le garder en bonne forme en le séchant. Heureusement il faisait beau et le pot pouvait sécher dehors.


De binnenkant (de vroegere buitenkant) is nog een beetje rimpelig doordat ik de pot binnenstebuiten had gedraaid. Maar verder was ik best tevreden met de vorm van mijn vaas. 

L'intérieur (anciennement l'extérieur) est encore un peu fripé parce que j'avais retourné le pot. Mais pour le reste je suis assez contente de mon vase. 






Dit was het opstapje om verschillende potjes te vilten. 

Voici le début pour feutrer plusieurs petits pots.


5 opmerkingen:

  1. dus eigenlijk is het mislukt...... en daarna toch gelukt !!! hoe knap gedaan en zeker de aanhouder wint altijd !!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het was een heel proces maar het resultaat is goed gelukt. Ik houd wel van dit soort experimenten.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nu weet ik waarom kippen zo kakelen na het leggen van een ei: het is een enorme klus! 😂

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahaha, vroeger zeiden wij altijd dat je kon horen dat een kip een ei gelegd had. Tijdens het leggen zei hij tok-tók, tok-tók en bedoelde 'kga dôôd, 'kga dôôd. En na afloop zei hij tok-tok-tok-tóók-tok, 'kdach toch da'k dôôd ging...... :-)

      Verwijderen
  4. Er gaat een wereld voor me open... Erg leuk om te lezen en te zien hoe je dit gemaakt hebt. En die vaas is werkelijk PRACHTIG...

    BeantwoordenVerwijderen