maandag 29 juni 2020

Vilten potje

Wat heb je nodig? Een rondje uitgeknipt uit een anti-slipmatje (niet te open, want dan komt de wol erdoorheen), bubbeltjesplastic, zeep, water en wol.

Het rondje heeft een doorsnede van 17 cm (waarschijnlijk de omtrek van een deksel of een bordje, dat weet ik niet meer).


Ik heb de wol gekaard en daarna in plukjes vanuit het midden over het rondje op het bubbeltjesplastic gelegd. En een plukje in het midden.


Dan rasp ik met een nootmuskaatrasp wat zeep over de wol en maak ik het nat met water uit een spuit. Het mag best nat, maar het moet niet druipen. Je kunt daar van die prachtige sproeiballen voor kopen,  maar dit werkt ook, of een plastic flesje met gaatjes in het dopje. Met lauwwarm water werkt het het best, maar meestal gebruik ik gewoon koud water. Ik doe het vaak "even tussendoor" en dan wordt het water vanzelf koud. 



Een laag bubbeltjesplastic erover en voorzichtig aandrukken. Je voelt vanzelf dat de wol doordrenkt wordt door het water. 

Dan draai je de 2 lagen plastic om en haal de bovenste er af. Een rondje met een prachtige halo van wol komt dan tevoorschijn.


Voorzichtig vouw je de punten naar binnen en die spuit je 'vast'. 


Hieroverheen leg je weer plukjes wol vanuit het midden en herhaal je het raspen van de zeep en het water. Plastic erover en voorzichtig aandrukken. Omdraaien en de wol weer naar het midden vouwen.

 
 
Je kunt dit nog een keer herhalen, dan krijg je een goede stevige pot. Meestal heb ik 3 lagen wol in totaal. 


Voor de onderkant van de pot ben ik vanuit het midden in rondjes verschillende kleuren groen gaan leggen. Zeep en water, plastic erover, aandrukken, heel voorzichten een beetje wrijven en draaien. 



Aan de andere kant ook weer groen en eindigen met een pluk wit. Zeep, water (steeds minder water, want het begint te druipen), plastic erop, aandrukken, voorzichtig wrijven, omdraaien. 


Je merkt dat ik het pakketje om en om nat maak en heel voorzichtig wrijf. De lagen in het rond mengden niet goed, dus heb ik nog een laagje wol vanuit het midden naar de buitenkant gelegd. Een derde laag dus. Deze lagen mengden wel goed.  Toen ben ik wat steviger gaan wrijven. Tussendoor regelmatig kijken of het nog wel goed blijft liggen, want voor je het weet verschuift de wol een beetje en omsluit het het matje van de binnenkant niet goed meer. 
Als de wol al goed aan elkaar blijft plakken (je merkt dat doordat er dan geen plukjes wol meer aan het plastic blijft plakken) ga ik rollen.  Eerst een keer of 25 voorzichtig aan de ene kant, kwartslag draaien, nog eens 25 keer voorzichtig rollen. Kwartslag en ondersteboven draaien, 25 keer, kwartslag draaien, 25 keer rollen. Ik rol het plastic op en rol het dan nog een keer in een handdoek. Dat rolt makkelijker en bovendien komt het overtollige water in de handdoek en niet op je tafel of op de grond. 




Ik blijf controleren of het nog netjes zit. En dan ga je stevig rollen, ook weer aan alle kanten. Je moet steeds een kwartslag draaien, want ik de richting van het rollen krimpt de wol. Als je vindt dat de wol niet goed vervilt, dan kun je er nog een keer zeep over raspen en evt wat water. Dat wil wel eens helpen. Als je alles nog eens 25 of 50 keer gerold hebt kun je zien dat het krimpt, want het matje gaat binnenin opkrullen. Daarna probeer ik de beide kanten los te plukken van het matje en daarna de boel eens goed te kneden. 





Heel voorzichtig knip ik een klein gaatje open in het midden van wat de bovenkant moet worden. Ik peuter het matje eruit. Soms moet je het gaatje met je vingers wat wijder maken. Tobben, maar het gaat. Nog even verder kneden en kneden. Het gaat op een potje lijken. Echt.


Ik stop vervolgens oude stukjes bubbeltjesplastic in het potje. Die zijn al niet zo stug meer en de bubbeltjes zijn ook niet erg groot meer. Dat propt makkelijker. En het moet goed vol gepropt worden.





Ik stop het potje in een boterhamzakje en dat knoop ik stevig dicht. Ik knip de hoekjes van het zakje eraf zodat het water erin en eruit kan als ik het in de wasmachine stop.


Ik heb de wol zelf gekleurd en uit angst dat de kleur nog een beetje zou afgeven heb ik het met donkere spijkerbroeken en handdoeken in de was gegooid. Je kunt zien dat het na het wassen iets valer is geworden. En je kunt zien dat de donkere haren van de wol van de Coburger Fuchs er gewoon weer doorheen komen. Jammer. 


Het potje is nu nog verder vervilt en gekrompen. Ik haal voorzichtig het plastic eruit en stop knikkers erin. Zo kan het goed drogen en tegelijkertijd de vorm behouden.



Met wat gesponnen wol (dit maal geverfd met rietpluimen, dit is zo'n mooie kleur) heb ik met zo'n ronde naald streepjes geborduurd. Ik heb dat wel eens gedaan bij een potje waar het gat niet goed vervilt was, en dat vond ik erg mooi. 




Groenige glitterkraaltjes er op geborduurd. En klaar! 










Na al deze foto's begin ik de nieuwe manier van foto's uploaden te begrijpen bij deze nieuwe versie van blogger. Pfff. het wordt vast ooit simpel. Het is wel makkelijk dat je meerdere foto's tegelijk kunt uploaden. 


4 opmerkingen:

  1. Geweldig wat mooi en goed uitgelegd. Eb de nieuwe versie brrr..... juni is bijna om dus ik moet er mee aan de slag

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een geweldig eindresultaat, het is een PRACHTIG potje
    geworden en lieflijk het borduursel met de kraaltjes.
    Mijn complimenten hoor voor de uitleg en de bijbehorende
    foto volgorde. Daar heb je heel veel werk aan gehad.
    Maar voor ons is het fantastisch om te kunnen bekijken
    hoe zoiets uiteindelijk tot stand komt.
    Heel erg bedankt daarvoor!!!

    Groetjes,
    Josephine

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een schitterende tutorial heb je gemaakt! Fijn al die stap voor stap beschrijvingen en vooral de vele foto's!
    Oeps de nieuwe versie....ja, we moeten er allemaal aan geloven, maar fijn is het niet.(al weten we over een paar maanden niet beter meer😉)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Goh, wat een schattig potje is dat geworden. De glanzende kraaltjes maken het helemaal af.

    BeantwoordenVerwijderen