vrijdag 19 juni 2020

Week 25 zwarte ondergrond / fond noir

Zwarte stof als ondergrond wordt vaak zo stoffig. Je ziet er alle pluisjes en draadjes en stofjes en haartjes op. Dus moet de voorgrond de aandacht trekken. Ik had nog wat draadjes over van een grannies-dekentje, dat ik voor Puk de pop gemaakt had, en heb daar wat bloemetjes van geborduurd. Je zag goed het rondje van de borduurring op de zwarte stof, dus heb ik het gestreken. En meteen de draadjes plat gestreken. Mwah! 

Un fond avec du tissu noir fait toujours 'poussiéreux'. On voit tous les peluches, fils, poussières et poils. Alors le devant doit attirer l'attention. Il me restait encore quelques fils d'une couverture avec des grannies pour Puk, la poupée. Et j'ai brodé quelques fleurs. On voyait bien le rond de l'anneau de broderie sur le tissu, alors je l'ai repassé. Et en même temps j'ai raplati tous les fils. Mwah!


Toen dacht ik aan donker, nacht, zwart, vuurwerk! Ik ben op pinterest gaan kijken. Daar zag ik een leuk idee. Ik weet niet of dat makkelijk op stof te realiseren is.

Alors je pensais à noir, nuit, feu d'artifice! J'ai cherché sur Pinterest. Je voyais une idée chouette. Je ne sais pas si c'est facile à réaliser sur du tissu.


Maar met een aantal foto's kreeg ik toch wel een idee.

Mais ces photos-ci me donnaient une idée.



Ik had nog een aantal kleine klosjes met glimmend siergaren. En ben siervuurwerk gaan borduren. Ik vind het te klein en niet mooi op de zwarte ondergrond van katoen.

J'avais encore un tas de petites bobines avec du fil brillant. Et j'ai commencé à broder. Je trouve que c'est trop petit et le fond noir en coton n'est pas très beau.



Nu ben ik begonnen met een grotere vuurwerk'ster' op een stukje canvas. Dit moet een grote worden, net zoiets als de eerste foto. Vanmiddag ga ik het afmaken. Bij mooi weer komt onze knutselclub bij elkaar bij Jenny, die een tuin heeft waar we makkelijk met 4 of 5 dames of ruime afstand van elkaar kunnen zitten. Meer kletsen dan knutsel, want we hebben geen grote tafel, maar o zo gezellig!

Maintenant j'ai entamé une grande "fleur"de feu d'artifice sur un bout de canevas. Un grand, un peu comme la première photo. Je vais la finir cette après-midi. Avec le beau temps notre petit group de bidouillage se rassemble chez Jenny, qui a un jardin où l'on facilement s'asseoir avec 4 ou 5 dames à grande distance. On papote plus qu'on ne bricole, parce qu'on n'a pas de grande table, mais ah, ça fait du bien de se voir! 


8 opmerkingen:

  1. Ik vind dat je wel weer mooie dingen hebt gemaakt! Dat vuurwerk, ik vind het prachtig!
    Veel plezier bij de knutstelclub, heerlijk in de tuin!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Brilliant!Your firework embroidery stands out beautifully against black background!
    Hugs,Carmela

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat laatste is wel een héél fijn werkje.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Vuurwerk op een zwarte achtergrond is natuurlijk prachtig! Maar ja, als je dat moet borduren, dan lijkt me dat geen gemakkelijke uitdaging. Maar die ga jij niet uit de weg, heb ik gemerkt...
    Op het canvas wordt het echt mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het ging weer niet helemaal soepel, maar de derde poging maakt alles goed; wat mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een lieflijk bloemen boeketje van de restjes die je nog had.
    Maar de allerlaatste vind ik SUPER mooi, maak je dat met gewoon
    dun naaigaren? heerlijk hé al dat gepriegel met materialen....

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooi hoe zo'n woord je in allerlei creatieve banen leidt. Ik vind je bloemetjes mooi geworden. Houd ik wel van.

    BeantwoordenVerwijderen