vrijdag 12 juni 2020

Crea5220 week 25 spetters / éclaboussures

Ik heet Kleinendorst, maar regelmatig word ik ook Petra Kledder genoemd. Kliederen, daar ben ik goed in! Dus het thema van deze week was een makkie, dacht ik.

Je m'appelle Kleinendorst (petite soif), mais régulièrement on m'appelle Petra Kledder (barbouille). Barbouiller, ça je sais bien le faire! Alors le thème de cette semaine serait facile, pensais-je.

Dacht ik. Want ik heb geen ecoline, ik heb geen spatraampje, wel een tandenborstel. En een raamwerk met een stukje horregaas eroverheen gespannen, overgebleven van het papierscheppen. En plakkaatverf.

C'est ce que je pensais. Parce que je n'ai pas d'écoline, pas de cadre pour faire des éclaboussures, par contre j'ai une brosse à dents. Et un cadre avec un truc anti-moustiques, qui me restait de la fabrication de papier. Et j'ai de la gouache.

Ik probeer een landschapje.

J'essaie de faire un paysage.



Blauwe plakkaatverf, goed verdund met water lukt aardig. Een beetje paars erbij in de lucht lukt ook nog wel een beetje, bruine acrylverf bleef in het raampje vastzitten. Bovendien begon het rooster in te zakken en raakte het de stof. Mislukt.

De la gouache bleue, bien diluée avec de l'eau. Ça marche assez bien. Le violet à rajouter dans le ciel marche aussi encore un peu, mais la peinture acrylique reste coincé dans le grillage du cadre. De plus le grillage commençait à fléchir un peu et il touchait le tissu. Raté.


Het spatraam op een dienblaadje gezet zodat er meer ruimte tussen het rooster en de stof komt, maar nu komen er bijna geen spetters meer op de stof. 

J'ai mis le cadre sur un plateau pour qu'il y ait plus d'espace entre le cadre et le tissu, mais maintenant il n'y a presque pas d'éclaboussures sur le tissu. 


Toch nog een keer geprobeerd met verdunde acrylverf. Vlek, Mislukt.

J'ai essayé encore une fois avec la peinture acrylique. Tâche. Raté.


Nog maar weer eens begonnen met blauw voor de lucht. 

Un nouvel essai avec du bleu pour le ciel.


En toen, het enige bruin dat viel was een grote druppel. Mislukt.

Puis, c'est seulement une grosse goutte de marron qui tombait. Raté.


Toen maar eens met een kammetje geprobeerd, dat hoort ook te lukken, las ik op pinterest.

Alors j'ai essayé avec un peigne, ce qui devrait marcher, d'après Pinterest.


Nou, dat werkte aardig. De foto's zijn daarentegen een beetje vaag. 

Bon, ça marchait bien. Par contre les photos sont assez vagues.


Gewoon met de kwast een paar rode en groene spetters met wolverf en batikverf. Dat is dunner. Ik vond het wel moeilijk om dan goed te mikken. En bovendien loopt de verf dan uit.

Puis j'ai fait quelques éclaboussures en rouge et vert avec de la teinture pour laine et la peinture pour batik. C'est plus fluides. Je trouvais que c'était difficile de lancer au bon endroit. De plus la peinture coule ou fuit ou s'évade, je ne sais comment on appelle ça. 

Uiteindelijk met wat geel plakkaatverf een soort van zon gemaakt. Geen succes voor mij.

Finalement j'ai essayé de faire une espèce de soleil avec de la gouache. Pas de succès pour moi. 


Dan maar eens met een sjabloon geprobeerd. Gele plakkaatverf met een kam over een vlinder gespetterd. Het papier van de vlinder trok snel krom door het vocht in de plakkaatverf.

Alors j'ai essayé un pochoir. De la gouache jaune avec un peigne par dessus un pochoir en forme de papillon. Le papier du pochoir se repliait rapidement par l'eau dans la gouache.


Dit ging wel, hoewel ik per ongeluk met de kwast op de stof terechtkwam.

C'était pas trop mal, par contre je touchais par accident le tissu avec ma brosse.


Nou ja, daar heb ik dan maar grassprieten over heen geverfd. 

Mais bon, je suis passé par dessus avec du vert pour en faire des brins d'herbe.


Resultaat, teleurstellend, misschien toch niet zo'n makkie als ik dacht.

Le résultat, assez décevant, peut-être pas aussi facile que je pensais.

15 opmerkingen:

  1. Oooooo, oooo... ik zie het gewoon voor me! Een hoop gezucht en gesteun tussendoor...
    De dikte van je verf is belangrijk. Ik pak altijd even een los papiertje om te kijken hoe het uitvalt voordat ik in 't echt doe. Je kunt zonder spatraampje spatten hoor, dan ga je met je duim langs de haren van de tandenborstel. Het vraagt wat oefening, maar het kan echt. Je kunt ook met twee penselen spatten, door met de één op de ander te tikken waar dan de verf op zit. Ook dat moet je even oefenen.
    Maar goed, je hebt het geprobeerd en daar gaat het om!
    Fijn weekend, groetjes v. Elizabeth

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat klinkt dat simpel, gewoon met mijn duim langs de tandenborstel. Ik ga het proberen.

      Verwijderen
  2. Hahaha zie het helemaal voor me, je denk oké dat
    doe ik dus even en dan gaat het allemaal niet zo
    lekker als je gehoopt had, maar de vlinder is toch
    wel gelukt hoor, alleen misschien de grassprieten
    ietsje te kolossaal ;-)

    Fijn weekend,
    Josephine

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik was het zo zat, dat dikke grassprieten goed genoeg waren. :-)

      Verwijderen
  3. Nou je bent een echte volhouder hoor!
    Misschien was het niet je bedoeling, maar ik moest toch wat lachen toen ik steeds weer dat het niet lukte, sorry.😊
    Stiekem ben ik ook een beetje blij dat ik niet de enige ben die moeite had met de opdracht: het leek zo eenvoudig, maar we zijn er achter gekomen dat dat niet zo was. Hopelijk gaat het ons volgende week beter af!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Gek hè, dingen die in eerste instantie zo makkelijk lijken, zijn het vaak niet. In elk geval goed geprobeerd en een ervaring rijker. Toch?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind het hele crea5220 een groot experiment. Meestal leuk, soms moeilijk, en een enkele keer teleurstellend. Inderdaad een ervaring rijker.

      Verwijderen
  5. leuk hoor dit heb ik vroeger ook wel gedaan heel mooi

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Verven met aluin zo deed ik het ook.
    Maar heb dit eens ergens gelezen dan moet ik dat natuurlijk eens proberen

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dit nav je reactie op mijn blog (kan geen email vinden van je )

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik vind het wel wat hebben hoor !
    Fijne zondag.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Oef, nee toch niet zo'n makkie als het leek. Ik kan mij goed voorstellen dat je het na zoveel pogingen goed zat was maar je hebt er wel een leuk blogje aan overgehouden. Ik heb het in ieder geval met het nodige gegrinnik gelezen. Volgende keer beter!
    Groetjes Sandra

    BeantwoordenVerwijderen